The Hypocrites of Chaucer’s The Canterbury Tales and Hafez’s Divan (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
Hypocrisy is described as the mother of evils in both Islam and Christianity. In scriptures of these religions, the hypocrites are described as those who apparently profess to the two faiths but in heart they are either antagonistic to them or exploit them as means for satisfying their worldly desires. However, the evil becomes menacing when the hypocrites claim a place in the political power structures. In the fourteenth-century societies of England and Fars (Shiraz,) due to the pervasive presence of hypocrite clerics and their significant influence both on the common people and in the power structure, the hypocrisy of these men was a major topic in literature of the time. In two masterpieces of English and Persian literatures of this century, that is The Canterbury Tales by Geoffrey Chaucer (1342/43- 1400), and the Divan of Khājeh Shams-Adīn Moḥammad Ḥāfeẓ-e Shīrāzī (1325- 1390), the hypocrite men of religion were prime target of ridicule and criticism. This article is an attempt to show that despite the difference in genre, the two works seem to focus on and highlight the same concern about hypocrisy and the hypocrites. Moreover, in their treatment of the theme of religious hypocrisy, the two poets seem to have adopted some similar methods of characterization and focused on identical and shared features of the hypocrite men of religion in the Divan and The Canterbury Tales.بررسی تطبیقی ریاکاران در حکایات کنتربری چاسر و دیوان حافظ
ریا در اسلام و مسیحیت مادر بدی ها توصیف شده است. در متون مقدس این ادیان، ریاکاران کسانی هستند که در ظاهر به باورهای این دو دین اعتقاد دارند؛ اما در باطن یا با آن ها مخالف هستند و یا از آن ها به عنوان وسیله ای برای ارضای امیال دنیوی خود بهره برداری می کنند؛ اما زمانی که ریاکاران مدعی جایگاهی در ساختارهای قدرت سیاسی شوند، این شرّ نهانی تهدیدآمیز می شود. به دلیل حضور فراگیر روحانیون ریاکار و نفوذ چشمگیرشان بر ذهن عوام و حضور مؤثرشان در ساختار قدرت، ریاکاری این مردان در جوامع قرن چهاردهم انگلستان و فارس (شیراز) به موضوع اصلی ادبیات آن زمان تبدیل شده بود. در دو شاهکار ادبیات انگلیسی و فارسی این قرن، یعنی حکایت های کانتربری اثر جفری چاسر (1342– 1400م) و دیوان خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی (1325 1390م) ریاکاران به انحای گوناگون هدف نقد و طنز بودند. این مقاله تلاشی است برای نشان دادن این موضوع که علی رغم تفاوت در ژانر، این دو اثر بر افشای ریا و ریاکاران تمرکز دارند و آن را برجسته می کنند. علاوه بر این، به نظر می رسد این دو شاعر در پرداختن به مضمون ریای مذهبی، روش های مشابهی را در شخصیت پردازی در پیش گرفته اند و بر ویژگی های یکسان و مشترک ریاکاران دینی در این دو اثر تمرکز کرده اند.
چاسر،ریا،دیوان حافظ،حکایت های کانتربری،