بررسی معیارهای زیبایی شناسی و کالبدی موثر بر ارتقای تعاملات اجتماعی در معماری فضاهای تجاری(نمونه موردی بام لند تهران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
انسان همواره به رابطه داشتن با محیط طبیعی، اجتماعی و انسانی نیاز دارد. مکان و فضا به واسطه محدودگشتن روابط اجتماعی در محدوده ای مشخص، احساس تعلق را پدید آورده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین معیار های کالبدی مجموعه های تجاری مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی سعی در بیان ارتباط و واکاوی رابطه بین این دو مقوله را دارد و بیشتر سؤالات بر پایه چیستی و چگونگی این تأثیر بر تعاملات اجتماعی در کالبد مجموعه های تجاری نسل جدید می باشد. پژوهش از لحاظ ساختار، تحلیلی- توصیفی است، به لحاظ هدف اصلی، کاربردی و توسعه ای محسوب می شود که می توان رویکرد اثباتگرایی پژوهش را نیز باتوجه به عدم پرداخت پژوهش های قبلی به تبیین و پیش بینی مفهوم تعاملات اجتماعی در مجموعه های تجاری جدید در حوزه علم معماری و روانشاختی محیطی و جامعه شناسی مطرح نمود. بر این اساس، با استفاده از مطالعه اسنادی، کتابخانه ای، مصاحبه و روش میدانی جهت جمع آوری اطلاعات، عوامل مؤثر بر تعاملات اجتماعی مطرح و با استفاده از روش دلفی، معیارهای اصلی تدقیق گردید در نهایت یافته های پژوهش نشانگر تأثیر معیار حس مکان و اختلاط کاربری به عنوان مؤثرترین معیار بر ارتقاء تعاملات اجتماعی تدقیق و تعیین شده است. بام لندی نیز در زمره فضاهای تجاری جدید است که می توان به بررسی مقوله تعاملات اجتماعی در آن پرداخت.اهداف اهداف پژوهش:تدوین پایه نظری مستدل در رابطه با معیارهای مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در فضاهای تجاری نسل جدید.تدقیق معیارهای مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در مجموعه های تجاری نسل جدید با بررسی موردی بام لند تهران.سؤالات پژوهش:معیارهای مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در مجموعه های تجاری جدید کدام است؟کدام معیارها بیشترین تأثیر را بر ارتقاء تعاملات اجتماعی در مجموعه های تجاری جدید دارد؟A Study of Aesthetic and Physical Criteria Influencing the Enhancement of Social Interactions in the Architecture of Commercial Spaces (Case Study: Bam Land, Tehran)
Humans have always required connections with their natural, social, and human environments. Place and space, by delimiting social relations within a defined boundary, generate a sense of belonging. The present research aims to elucidate the physical criteria of commercial complexes that influence the enhancement of social interactions, seeking to articulate and analyze the relationship between these two domains. Most research questions are centered on the nature and manner of this influence on social interactions within the physical framework of new-generation commercial complexes. Structurally, the research adopts a descriptive-analytical method; in terms of its primary aim, it is applied and developmental. Given the lack of prior studies addressing the explanation and prediction of social interaction concepts in new commercial complexes within the fields of architecture, environmental psychology, and sociology, a positivist research approach is also adopted. Accordingly, through documentary and library studies, interviews, and field methods for data collection, the factors influencing social interactions are identified and, using the Delphi method, the main criteria are refined. Ultimately, the findings indicate that the sense of place and mixed-use functions are the most influential criteria in enhancing social interactions. Bam Land is also among the new commercial spaces where the issue of social interaction can be examined.Research Objectives:To develop a substantiated theoretical foundation regarding the criteria influencing the enhancement of social interactions in new-generation commercial spaces.To refine the criteria affecting the enhancement of social interactions in new-generation commercial complexes through a case study of Bam Land, Tehran.Research Questions:What criteria influence the enhancement of social interactions in new commercial complexes?Which criteria have the greatest impact on the enhancement of social interactions in new commercial complexes?