بررسی هنر داستان نویسی و توصیفات آن نزد مسلمانان ؛ تحلیل سبک داستان نویسی سلوی البنا نویسنده فلسطینی با تکیه بر چهار داستان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سلوی البنا (1948) نویسندگان داستان های کوتاه مدرن و اهل فلسطین و پیرو دین اسلام است. وی در چهار داستان خود عشاق نجمه، حذاء صاحب السعاده، امرأه خارج الزمن، العاموره عروس اللیل از الگوهای داستان نویسان مدرنیسم و نیز رویکردی اسلامی بهره برده است. محدودشدن زاویه دید توسط راویان داستان های مدرن، نشان دادن هیجان، حذف یا تغییر عناصری از پیرنگ های سنتی، کاربست استعاره و مجاز و روایت نامتوالی رویدادها و شکستن نظم زمانی در بیان آن ها، ایجاز در شکل داستان و سبک روایت آن و برجسته ساختن سبک از ویژگی های چهار داستان مذکور است. در داستان عشاق نجمه و العاموره عروس اللیل از نمادپردازی و صنایع بدیعی و لفظی که مخصوص داستان های مدرن است، بیشتر استفاده شده و در داستان های امرأه خارج الزمن شکستن توالی زمانی و مکانی و استفاده از ایجاز در مرکز توجّه نویسنده بوده است. در داستان حذاء صاحب السعاده نیز نویسنده از بیان سرشار از طنز و کنایه جهت بیان آلام اجتماعی و سیاسی مردم فلسطین بهره برد و از آن جا که مسلمان بود، توانست توصیفات و مضامینی در آثار مذکور بیاورد که به آن ها صبغه اسلامی ببخشد.سؤالات پژوهش:نمادپردازی در چهار داستان عشاق النجمه، حذاء صاحب السعاده، إمرأه خارج الزمن، العاموره عروس اللیل چگونه ارزیابی می شود؟سلوی البنا در داستان های مذکور چگونه به بیان دردهای اجتماعی و سیاسی مردم فلسطین پرداخت؟اهداف پژوهش:واکاوی شگردهای ادبی و ساختاری مورد استفاده در در چهار داستان عشاق النجمه، حذاء صاحب السعاده، إمرأه خارج الزمن، العاموره عروس اللیل.بررسی چگونگی پرداختن به مسائل اجتماعی و سیاسی فلسطین از زبان یک نویسنده زن.A Study of the Art of Storytelling and Its Descriptions among Muslims: An Analysis of Salwa Al Bana’s Narrative Style with Emphasis on Four Short Stories
Salwa Al Bana (b. 1948) is a modern Palestinian short story writer and a follower of Islam. In her four stories— ‘Ushshāq Najmah (The Lovers of Najmah), Hidhā’ Sāhib al-Sa‘ādah (The Shoe of His Excellency), Imra’ah Khārij al-Zaman (A Woman Outside of Time), and al-‘Āmūrah ‘Arūs al-Layl (The Bride of the Night)—she draws upon both the conventions of modernist storytelling and an Islamic perspective. The stories are characterized by the limitation of narrative perspective through modern narrators, the depiction of emotion, the omission or alteration of elements from traditional plots, the use of metaphor and metonymy, non-linear narration and the disruption of chronological order, conciseness in form and narrative style, and the foregrounding of style itself. In ‘Ushshāq Najmah and al- ‘Āmūrah ‘Arūs al-Layl, Al Bana makes extensive use of symbolism and rhetorical devices typical of modern fiction, while in Imra’ah Khārij al-Zaman the focus is on breaking temporal and spatial continuity and employing brevity as a central narrative technique. In Hidhā’ Sāhib al-Sa‘ādah, the author utilizes irony and satire to articulate the social and political suffering of the Palestinian people. As a Muslim, Al Bana incorporates descriptions and themes that imbue her works with an Islamic character.Research Questions:How is symbolism evaluated in the four stories: ‘Ushshāq Najmah, Hidhā’ Sāhib al-Sa‘ādah, Imra’ah Khārij al-Zaman, and al-‘Āmūrah ‘Arūs al-Layl?How does Salwa al Bana address the social and political struggles of the Palestinian people in these stories?Research Objectives:To analyze the literary and structural techniques employed in the four stories: ‘Ushshāq Najmah, Hidhā’ Sāhib al-Sa‘ādah, Imra’ah Khārij al-Zaman, and al-‘Āmūrah ‘Arūs al-Layl.To examine how social and political issues in Palestine are addressed from the perspective of a female author.