آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۵

چکیده

 Using a qualitative approach and the grounded theory, the present study seeks to analyze the perception of marriage by the university students in Isfahan. The field of the research was the state universities in Isfahan, including Isfahan University, Isfahan University of Technology, and the Medical University of Isfahan. The participants included thirty students of various fields of study at different levels of education. They were selected through purposeful-theoretical sampling, and the required data were derived from semi-structured in-depth interviews. The data analysis was performed by open, axial and selective coding processes and a paradigmatic model as the analytical tool. Also, the content validity of the research was evaluated with validation techniques, by an external expert, and through analytical comparisons. As the research findings indicated, university students’ perception of marriage can be discussed based on the components of a paradigmatic model, including causal conditions (i.e., underlying obstacles, failure phobia, limitation assumptions, mental imaging of marriage), intervening conditions (i.e., available alternatives, marriage patterns), background conditions (i.e., variation of roles, commercialization of marriage), strategies (individual and institutional ones), consequences (psychological, affective, social and economic ones), and the core category of ‘marriage as an unpredictable phenomenon’

واکاوی درک معنایی دانشجویان دانشگاه های اصفهان نسبت به پدیده ازدواج (ارائه یک الگوی داده بنیاد)

پژوهش حاضر باهدف مطالعه درک دانشجویان دانشگاه های اصفهان نسبت به پدیده ازدواج در چارچوب رویکرد کیفی و با روش نظریه زمینه ای به انجام رسیده است. میدان پژوهش دانشگاه های سراسری شهر اصفهان شامل دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی بوده و مشارکت کنندگان، سی نفر از دانشجویان در مقاطع و رشته های مختلف تحصیلی بوده اند. شیوه نمونه گیری هدفمند – نظری و تکنیک گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بوده است. تجزیه وتحلیل داده ها با فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی و ابزار تحلیلی پارادایم انجام گردید. در اعتباریابی از تکنیک های اعتباریابی توسط اعضا، بازرس خارجی و مقایسه های تحلیلی انجام شد. بر اساس یافته ها درک دانشجویان نسبت به پدیده ازدواج در قالب اجزای مدل پارادایمی شامل شرایط علی (موانع مفصل بندی شده، ترس نهادینه از شکست، محدودیت پنداری، تصویرسازی از ازدواج)، شرایط مداخله گر (جایگزین های در دسترس، الگوهای ازدواج)، شرایط زمینه ای (تغییرپذیری نقش ها، تجاری سازی ازدواج)، راهبردها و استراتژِی ها (راهکارهای فردی و نهادی)، پیامدها (پیامدهای روانی – عاطفی، اجتماعی و اقتصادی) و مقوله هسته تحت عنوان «ازدواج به مثابه پدیده پیش بینی ناپذر» صورت بندی شده اند.

تبلیغات