بررسی عملکرد نرم افزارهای کتاب خوان ایرانی در پیاده سازی مؤلفه های استراتژی بازاریابی محتوایی دیجیتال (مطالعه موردی: اپلیکیشن فیدیبو) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: در پژوهش پیشِ رو، قصد داریم علاوه بر شناسایی مؤلفه های بازاریابی محتوایی سازمان دهی شده برای کسب وکارهای اینترنتی، به بررسی میزان انطباق عناصر به دست آمده با فرایندهای راهبرد بازاریابی محتوایی در اپلیکیشن های کتاب خوان ایرانی بپردازیم.روش: پژوهش پیش رو از جنبه هدف، در زمره پژوهش های کاربردی و توسعه ای و از منظر رویکرد، در ردیف پژوهش های آمیخته قرار می گیرد. در گام اول پژوهش با استفاده از شیوه مطالعات اسنادی و کتابخانه ای، تمامی شاخص ها و مؤلفه های راهبرد بازاریابی محتوایی استخراج شده است. سپس در گام دوم، از طریق اجرای فرایند مطالعه و تحلیل نمونه های موفق ملّی، نقاط ضعف و قوت برنامه های کاربردی کتاب خوان شناسایی شده است.یافته ها: درنهایت، با بررسی، مطالعه و تحلیل محتوای کمّی 224 عدد از منابع موجود در حوزه موضوعی پژوهش حاضر به عنوان نمونه انتخاب شده، 112 شاخص اصلی براساس بسامد واژگانی استخراج گردیده و با توجه به همپوشانی مفاهیم مستخرج، هر یک از این شاخص ها در دسته بندی جدیدی قرار گرفته است. پس از استخراج داده های موردنیاز در بخش اول، با انجام تحلیل محتوای کیفی و مطالعه مقایسه ای و نیز گردآوری سیاهه ای از مؤلفه های به دست آمده در پرسش نخست، فرایند مطالعات تطبیقی برای تعیین وضعیت موجود بازاریابی محتوایی در برنامه های کتاب خوان بومی و میزان مطابقت این اپلیکیشن ها با مؤلفه های بازاریابی محتوایی صورت گرفته است که نتایج حاصل از آن بیان می کند برنامه های کاربردی کتاب خوان ایرانی در بخش های تولید محتوای منحصربه فرد و بومی سازی شده، به کارگیری قالب های نوین تولید محتوا (مانند ویدئو) و برقراری ارتباطات دوطرفه با مخاطب بیشترین ضعف را از خود نشان می دهند.نتیجه گیری: یافته ها حاکی از آن است که هدف گذاری دقیق، افزایش آگاهی و اطلاعات مخاطب، افزایش فروش غیرمستقیم، افزایش وفاداری مشتری، انتقال پیام و داستان برند، هدایت کاربر به اقدام سودآور، برقراری تعامل و ارتباط دوطرفه با مخاطب و استفاده از فناوری و امکانات نوین فنّاوری ازجمله مهم ترین مؤلفه های یک راهبرد بازاریابی محتوایی موفق به شمار می روند و با توجه به عملکرد متوسط رو به پایین اپلیکیشن های داخلی در این زمینه ها، لازم است هر یک از این نرم افزارهای کتاب خوان از طریق اجرای یک برنامه دقیق و هدفمند، مطابق با چهارچوب ارائه شده در پژوهش حاضر، کاستی ها و نواقص موجود را شناسایی و برطرف کنند.Investigating the Performance of Iranian Book Reader Applications in Implementing the Components of Digital Content Marketing Strategy (Case Study: Fidibo Application)
Purpose: In this research, in addition to identifying the components of organized content marketing for book reader applications, we intend to examine the degree of compliance of the obtained elements with the content marketing strategy processes in book reader applicationsMethod: This research in terms of purpose was Practical, and in terms of perspective, it was the mixed research. In the first step of the research, all indicators and components of the content marketing strategy have been extracted using the method of documentary and library studies. Then, in the second step, through the process of studying and analyzing successful national examples, the weaknesses and strengths of book reader applications have been identified.Findings: Finally, after examining, studying and analyzing the quantitative content of 224 sources in the subject area of the current research as a selected sample, 112 main indicators were extracted based on lexical frequency and according to the overlap of extracted concepts. Each of these indicators was placed in a new category.After extracting the required data in the first part, by performing a qualitative content analysis and comparative study, as well as compiling a list of the components obtained in the first question, the process of comparative studies to determine the current state of content marketing in native book reader applications and the degree of compliance of these applications with the components content marketing has taken place. The results of which show that internal book reader applications show the greatest weakness in the areas of producing unique and localized content, using new formats of content production (such as video), and establishing two-way communication with the audience.Conclusion: The findings indicate that accurate targeting, increasing audience awareness and information, increasing indirect sales, increasing customer loyalty, conveying the brand message and story, guiding the user to profitable action, establishing interaction and two-way communication with the audience, and using new technology features are among the most important components of a successful content marketing strategy, and considering the downward average performance of internal applications in these fields, it is necessary for each of these book reader software to identify and fix existing shortcomings and deficiencies through the implementation of a precise and targeted program, according to the framework presented in the current research.