آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۶

چکیده

مسأله اعجاز قرآن از دیرباز در میان مسلمانان مطرح بوده است. قرآن پژوهان مسلمان چه به صورت مستقل و چه در اثنای دیگر آثارشان به مسأله اعجاز پرداختند. بحث اعجاز قرآن از یک سو ناظر بود بر اثبات متنی که بر صدق نبوّت پیامبر (ص) دلالت داشت،و از سوی دیگر شیفتگی ادباء و شاعران و سخن شناسان موجب می شد تا به قرآن به مثابه متنی شگفت بنگرند. آن گونه که از بررسی آثار گذشتگان در حوزه اعجاز بر می آید بیش ترین توّجه آنها به ادبیّت قرآن بوده است و از آن آثار چنین استنباط می شود که سبک و بیان و نظم متنی بیش از جنبه های دیگر برای آنها جلوه گری می کرده است. از سیر تاریخی آثار و نوشته ها در این حوزه می توان این ادّعا را ثابت کرد.مهم ترین وجه تفاوت اعجاز قرآن با دیگر معجزه ها در آن است که قرآن به واسطه عقل قابل درک است ولی طبیعت معجزات گذشته، حسّی بوده است. به همین جهت بررسی وجه بلاغی و سبک شناختی قرآن بر دیگر وجوه غلبه یافت. در رویکردهای بررسی سبک شناختی قرآن نیز می توان رویکردهای زیر را مشاهده کرد: 1- رویکرد ذوقی 2- رویکرد زبان شناختی 3- رویکرد ذهنی 4- رویکرد عقلانی 5- رویکرد بیانی6- رویکرد نقد ادبیرویکردهای یاد شده بیانگر آن است که از هم ان آغ از پی دایش بحث اعجاز قرآن به جنبه های لفظی -معنایی آن پرداخته شده است. به عبارت دیگر اعجاز متنی قرآن محور پژوهش های قرآنی بوده است.

Approaches to the Miracle of the Quran from the Perspective of Arab Writers

The question of the Quran’s miraculous nature has long been a subject of discussion among Muslims. Early Islamic scholars examined this topic either independently or as part of broader theological discussions. The concept of Quranic inimitability (I‘jaz) served both as proof of Prophet Muhammad’s (PBUH) truthfulness and as an object of admiration among poets and literary critics.An analysis of historical scholarship suggests that early researchers primarily focused on the literary aspects of the Quran. This is evident in how they emphasized the text’s unique style, composition, and eloquence over other aspects of its miraculous nature.One key distinction between the Quran and other miracles is that the Quran appeals to human reason, while previous miracles were sensory phenomena. As a result, discussions of Quranic miracles have predominantly focused on its rhetorical and stylistic features.The following six approaches have been identified in stylistic analyses of the Quran:1-Aesthetic approach2-Linguistic approach3-Cognitive approach4-Rational approach5-Rhetorical approach6-Literary criticism approachThese perspectives highlight how Quranic inimitability has been studied primarily from a textual and literary standpoint.

تبلیغات