آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۳

چکیده

سفیان ثوری از جمله مشایخ اولیه صوفیه است که از طرفی ارتباط با ائمه معصومین از او چهره ای موجه ساخته و از طرف دیگر وجود تعابیر و مواجهه های خاص او با اهل بیت علیهم السلام موجبات سوء تفاهم ها و برداشت های دیگری شده است.تحقیق حاضر با روش توصیفی و تحلیل داده های کتابخانه ای و منابع رجالی و حدیث، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که میزان و کیفیت ترابط میان سفیان ثوری با حضرات معصومین علیهم السلام چگونه بوده است؟نتیجه حاصل از این تحقیق که با بررسی و تحلیل منابع تاریخ تصوف و علم رجال و حدیث حاصل گردیده این است که، علاوه بر قطعی بودن اختلاف فکری ، اعتقادی و سیاسی سفیان ثوری با حضرات معصومین، بنابر روایات متعدد موجود در منابع موثق، مواجهه او با امامان معصوم علیهم السلام و مخالفت های سیاسی و رفتاری او با امامان هم عصرش با نگاه و اعتقاد اهل تصوف در مورد قطبیت انسان کامل هم عصرش، سازگار نیست و با اینکه استضعاف را در قرون میانه اسلامی به عنوان مانعی در استناره حداکثری از مشکات ائمه معصومین علیهم السلام می توان لحاظ کرد اما در صوفیه طبقه اول و بخصوص سفیان ثوری دور از ذهن به نظر می رسد.

The How of the Proximity of the First Generation of Sufis to the Infallible Imams (a) Based on Sources on the Study of Hadith Narrators (Rijāl) and Hadith (Case Study: Sufyān al-Thawrī (d. 161 AH))

Sufyān al-Thawrī was one of the early masters of Sufism (sheikhs of Sufism) who, on the one hand, became a reputable figure due to his connection with the Infallible Imams (a), but on the other hand, his controversial expressions and encounters with the Ahl al-Bayt (a) led to misunderstandings and alternative interpretations. The present study, using a descriptive method and analyzing library data as well as sources on the study of hadith narrators (Rijāl) and hadith literature, seeks to answer the question of the extent and quality of the mutual connection between Sufyān al-Thawrī and the Infallible Imams (a). The result of the study is that, in addition to the certainty of the intellectual, doctrinal, and political differences between Sufyān al-Thawrī and the Infallible Imams, according to numerous narrations found in reliable sources, his encounters with the Imams and his political and behavioral opposition to his contemporary Imams are incompatible with the Sufis' view and belief regarding the Perfect Human (the Imam) as the spiritual pole of the universe (Qutb). Although mental weakness can be considered as an obstacle to the maximum enjoyment from the guidance light of the Infallible Imams during the medieval Islamic centuries, it seems far-fetched in the case of the first generation of Sufis, and especially in the case of Sufyān al-Thawrī.

تبلیغات