آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۴

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تأثیرآموزش محتوای درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه بر هوش اخلاقی دانشجویان دختر دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان بود.روش تحقیق شبه آزمایشی بود که جهت دسترسی به اهداف،از طرح پیش آزمون-پس آزمون با یک گروه استفاده شد.جامعه آماری ،شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاه ولی-عصر(عج)در نیمسال اول 1402-1401 بودند.شیوه نمونه گیری هدفمند ودر دسترس بوده است.دانشجویانی که در کلاس درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه شرکت داشتند به پرسشنامه هوش اخلاقی پاسخ دادند. بعد از 16جلسه آموزش؛ مجدداً به پرسشنامه پاسخ دادند.تجزیه و تحلیل داده هادر سطح توصیفی واستنباطی انجام گرفت.یافته ها: بین نتایج پیش آزمون و پس آزمون به لحاظ میانگین نمرات خرده مقیاس هوش اخلاقی و در نهایت شاخصِ هوش اخلاقی؛ قبل و بعد از آموزش تفاوت معناداری وجود نداشت.نتیجه گیری: محتوای مناسب و آموزش صحیح از عوامل مهم تاثیر گذار بر تغییرنگرش ها و دیدگاههای افراد می باشد.اصول اخلاقی اکتسابی هستند و افراد یاد می-گیرند که چگونه خوب باشند .نتایج تحقیق نشان دادکه محتوای انتخاب شده برای تدریس درس تفسیر موضوعی نهج البلاغه، از عوامل مؤثر بر تقویت هوش اخلاقی نبود و نتوانست تغییر معناداری را در خرده مقیاسهای آن ایجاد نماید. لذا توصیه می شود نسبت به بازبینی محتوا،تغییرشیوه آموزش و انجام پژوهش در سایر دانشگاهها اقدام شود.

The Impact of Teaching the Content of Nahj al-Balagha’s Thematic Interpretation Course on the Moral Intelligence of Female Students at Rafsanjan University of Vali Asr

Objective of This research aimed to examine the impact of Nahj al-Balagha on the moral intelligence of female students at Vali-Asr University (AS) in Rafsanjan. Method: This quasi-experimental study used a one-group pretest-posttest design to achieve the research objectives. The statistical population consisted of undergraduate female students enrolled at Vali-Asr University (AS) during the first semester of 2022-2023. The sampling method was purposeful and convenient, and the moral intelligence scale was used. Following 16 training sessions, participants re-completed the questionnaire. Data analysis included both descriptive and inferential statistics. Results: The analysis of the pre-test and post-test results revealed no significant difference in the mean scores of the moral intelligence subscales before and after the training. Conclusion: The study results suggest that the content chosen for teaching the thematic interpretation course of Nahj al-Balagha did not have a significant impact on enhancing moral intelligence or bringing about meaningful changes in its subscales. This highlights the importance of appropriate content and effective training in shaping individuals' attitudes and perspectives. Consequently, it is recommended to revise the content, modify the teaching method, and conduct further research in different universities to explore alternative approaches.

تبلیغات