چکیده

این مقاله تلاشی است برای بررسی ابزارهای روایت در امتداد هایکوها در رمان جاده ی باریک به اعماق شمال ریچارد فلانگان تا جنبه های هنری روایت را روشن نماید. سبکی از سفرنامه نویسی برای بازگویی خاطرات پدری از جنگ مورد تقلید قرار می گیرد. این بازگویی تحت عنوان جاده ی باریک به اعماق شمال نوشته می شود تا هم تقلیدی از شیوه ی نوشتن و هم تلمیحی به اثر ادبیات کلاسیک ژاپن به قلم باشو باشد که ویژگی اصلی آن بهره گیری از هایکوها می باشد. این هایکو ها همچون عکس نوشته هایی بازنمایی می شوند که امکان بازگو شدن را دارند. استفاده از هایکوها و دیگر فنون روایت بستری را برای نویسنده فراهم می کنند تا بازنمایی ای شخصی خود، که به آسانی دیده نمی شود، را نیز ارائه دهد. دگربودگی به شیوه ای که باختین آن را تعریف می کند این ادعا را قوت می بخشد چرا فضا برای چند صدایی مهیا می شود. این طبیعت هایکو است که راه برای بررسی فراتر از سطح اولیه را فراهم می کند.

The Narrative of Haikus in Flanagan’s The Narrow Road to the Deep North; A Layer or the Core

The present study is an attempt in a fastidious investigation of the narrative specialties along with the use of haiku in Richard Flanagan's The Narrow Road to the Deep North in order to shed light upon the passages of the author's intention in intruding the narrative as artistically as possible. A travel narrative style is imitated to have a paternal story of war recollected. The recollection is provided under the name The Narrow Road to the Deep North as an imitation in the style and an allusion to Basho's classical Japanese work the basic feature of which is the inclusion of haikus. These haikus act like captions which are represented; however, they are open to be recollected. The use of haikus along with the narrative techniques employed in the text set the scene for the author to have his representation as well while it is not easily noticeable. This is the nature of haiku that paves the way for the author to investigate beyond what is said.

تبلیغات