چکیده

مقدمه: صنعت ازدواج، پدیده ای نوظهور است که در آن، هدف فرهنگی ازدواج به بستری برای فعالیت های اقتصادی و تجاری تبدیل شده است.  برگزاری مراسم ازدواج از عهده خانواده ها خارج شده و به نهادهای خدمات رسان سپرده شده است که گستره ای از آرایشگران زنانه و مردانه، خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک، فروشندگان و سازندگان طلا و جواهرات، عکاسان و فیلمبرداران، مؤسسات کرایه خودرو، شیرینی سازان و شیرینی فروشان، گل فروشان، تالارهای پذیرایی، ظروف کرایه و غیره را دربر می گیرند. تخصصی شدن خدمات ازدواج از یک سو و تمایل خانواده ها به برگزاری مراسم باشکوه از سوی دیگر، زمینه رشد مراکز خدمات رسان را فراهم آورده است. این موضوع، باعثِ خلقِ ارزش و ثروت در پدیده ازدواج شده است. با این تفاصیل، هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی فعالیت های «اولیه» در زنجیره ارزشِ صنعت ازدواج، شناسایی فعالیت های «پشتیبان» در این صنعت، و بالاخره، ارائه «مدل» زنجیره ارزش در صنعت ازدواج است.روش: رویکرد پژوهش حاضر اکتشافی و از نوعِ کیفی است. در این رویکرد، از سه منبع استفاده شده است. 1) بررسی اسناد موجود جهت شناسایی حوزه های فعالیتِ صنعت ازدواج. 2) بررسی صفحات اطلاع رسانی هریک از بخش های صنعت ازدواج برای شناسایی زمینه های فعالیت و خدمات در این صنعت. 3) انجام مصاحبه با 33 نفر از مدیران مراکز خدمات رسان در راستای ارائه مدل زنجیره ارزش در صنعت ازدواج. این پژوهش در شهر مشهد انجام شده است.یافته ها: براساس یافته های تحقیق، 12 بخش عمده شامل لباس، آرایشگاه، جواهرآلات، ماشین عروس، تبلیغات، گل فروشی، سفره عقد، فیلم برداری، تالار، محضر، تشریفات مجالس، و هدایا، در صنعت ازداج فعال هستند. فکر و تشخیص فرصت، تدوین طرح کسب و کار، جذب منابع و سازماندهی، راه اندازی کسب و کار، و بلوغ، فعالیت های «اولیه» زنجیره ارزش در صنعت ازدواج هستند. همچنین، زیرساخت های اساسی، سیاست ها و حمایت های دولتی، مدیریت منابع انسانی، تأمین منابع مالی، مشاوره، و آموزش مهارت ها، فعالیت های «پشیتیبان» در زنجیره ارزش این صنعت اند. در نهایت، مدل کسب و کارِ زنجیره ارزش صنعت ازدواج مشتمل بر چهار بعد محصول، تعامل با مشتری، مدیریت ساختار، و ابعاد مالی و نه مولفه ارائه ارزش، مشتری هدف، کانال توزیع، روابط، شکل گیری ارزش، توانمند محوری، شبکه شرکاء، ساختار هزینه، و مدل درآمد است.نتیجه گیری: با استناد به نتایج تحقیق، فعالیت های اولیه، فعالیت های پشتیبان، و مدل کسب و کار در صنعت ازدواج در ایران شناسایی و طراحی شدند. به دلیل تغییرات در سبک زندگی جوانان، و تغییرات فرهنگی، صنعت ازدواج تلاش می کند خود را متحول ساخته و خدمات ِ به روز ارائه کند. با این حال، صنعت ازدواج در ایران، هنوز در بسیاری از بخش های خود، تخصصی نیست.

Business Model and Value Chain in Marriage Industry

Introduction: The marriage industry is a growing phenomenon that has transformed the cultural purpose of marriage into a platform for economic and commercial activities. The planning of wedding ceremonies has increasingly  shifted from families to specialized service providers, encompassing various professionals such as hairstylists, tailors, jewelry vendors, photographers, and catering companies. This trend of specialized wedding services, coupled  with families' eagerness for lavish celebrations, has fueled the expansion of service centers. This has created value and wealth within the marriage phenomenon. The objective of this research is to identify the “primary” activities in the value chain of the marriage industry, identify the “supporting” activities in this industry, and present a “model” of the value chain in the marriage industry. Method: This research employed an exploratory and qualitative approach. In this approach, three primary sources were employed. 1)a review of existing documents to identify the various activity centers within the marriage industry. 2) a review of online information pages of each of the marriage industry sectors to identify areas of activity and services in this industry. 3) interviews with 33 managers of service centers in order to provide a value chain model in the marriage industry. This research was conducted in Mashhad city.Findings: Based on the research findings, 12 major sectors are active in the marriage industry which include clothing, hairdressing, jewelry, wedding car, advertising, floristry, wedding table arrangement, videography, event halls, notary services, ceremony management,  and gifts. The “primary” activities of the value chain in the marriage  industry were identified as: thinking and recognizing opportunities, developing a business plan, attracting and organizing resources, initiating a business, and maturing are the “Furthermore, basic infrastructure, government policies and support, human resource management, securing financial resources, consulting, and skills training are the “supporting” activities in the value chain of this industry. Finally, a business model of the marriage industry value chain was developed, which includes four dimensions: product, customer interaction, structure management, and financial dimensions, and nine key  components: value delivery, target customer, distribution channel, relationships, value creation, capability-centricity, partner network, cost structure, and revenue model.Conclusion: On the basis of the research results, the primary activities, supporting activities, and business model of the marriage industry in Iran were identified and designed. Due to changes in the lifestyle of young people and cultural changes, the marriage industry is trying to transform itself and provide up-to-date services. However, many sectors of  the marriage industry in Iran are still not fully specialized. .

تبلیغات