آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۸

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سرعت دستیابی به اهرم مالی بهینه بر کنترل بحران مالی شرکت ها با تاکید بر اثر تعدیل کنندگی توانایی مدیران پرداخته است. به منظور آزمون و سنجش فرضیه های پژوهش از داده های پنل 124 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار در بازه ای 10 ساله (سال های 1392 الی 1401) استفاده گردیده است. جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، به روش کتابخانه ای انجام گرفته و داده های مرتبط به متغیرها، از سایت جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) و گزارش های مالی شرکت های نمونه جمع آوری شده و محاسبات اولیه پنل در اکسل انجام شده است، درنهایت از نرم افزار استاتا به منظور سنجش فرضیه ها استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان داد که سرعت دستیابی به اهرم مالی بهینه تأثیر معکوس بر بحران مالی شرکت-ها داشته است. همچنین نتایج حاکی از آن است که تعامل سرعت تعدیل اهرم مالی با توانایی مدیران تأثیری بر بحران مالی شرکت ها ندارد.

Optimal Financial Leverage and Financial Crisis Control; Emphasizing the Moderating Role of Managers' Ability

The present research has investigated the relationship between the speed of achieving optimal financial leverage and the control of financial crisis in companies, emphasizing the moderating effect of managers' ability. In order to measure the hypotheses of the research, the panel data of 124 companies admitted to the stock exchange in a 10-year period (from 2014 to 2023) has been used. The data collection in this research was done by the library method and the data related to the variables were collected from the comprehensive information site of the publishers and the financial reports of the sample companies and the preliminary calculations of the panel were done in Excel, finally using the Stata software. It has been used to measure the hypotheses. The results of the research hypothesis test showed that the speed of achieving the optimal financial leverage had the opposite effect on the financial crisis of companies. Also, the results indicate that the interaction between the speed of adjustment of financial leverage and the ability of managers has no effect on the financial crisis of companies.

تبلیغات