آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

زمینه و هدف: ژئوتوریسم به عنوان یکی از شاخه های نوین و در حال توسعه گردشگری، به بررسی و استفاده از ویژگی های زمین شناسی و ژئومورفولوژیکی مناطق طبیعی می پردازد تا بتواند گردشگران را به سمت خود جذب کند. روستاهای هدف گردشگری به دلیل داشتن مناظر طبیعی زیبا، ویژگی های جغرافیایی خاص، و فرهنگ غنی، می توانند به عنوان مقاصد جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی شناخته شوند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی ظرفیت های ژئوتوریستی و ژئومورفولوژی روستاهای هدف گردشگری شهرستان نمین در سطح استان اردبیل است.روش شناسی: روش پژوهش حاضر استفاده از مدل جدید کمی کوبالیکوا و فیولت (پارک ملی) است. در روش کوبالیکوا که بیش تر بر معیارهای علمی، آموزشی، اقتصادی، حفاظتی و افزوده تأکید دارد و با مقایسه زیرمعیارها به ارزیابی مناطق مورد مطالعه میپردازد. در مدل پارک ملی مناطق ژئوتوریستی را بر اساس چهار معیار منشأ شکل گیری، پراکندگی جغرافیایی، گردشگری و وضعیت دسترسی موردبررسی قرار می دهد. روستاهای هدف گردشگری در این پژوهش، عنبران، گلشن و سوها در شهرستان نمین است.نتایج و یافته ها: نتایج حاصله از ارزیابی مدل ژئوتوریستی کوبالیکوا نشان داد که روستایی هدف گردشگری عنبران با کسب امتیاز مقدار 25/10 بیش ترین امتیاز را در بین مناطق مورد بررسی به خود اختصاص داده است و در رده دوم و سوم نیز به ترتیب سوها و گلشن با امتیازات 5/9 و 25/8 قرار دارند که این نشان از آن دارد که روستایی عنبران پتانسیل بالای برای شناساندن شهرستان نمین در سطح ملی و بین المللی دارد. نتایج حاصله از مدل پارک ملی نیز نشان داد که منطقه عنبران با کسب بیشترین امتیاز با مقدار 25/11 نسبت به مناطق مورد بررسی دیگر قابلیت مناسب دارد. بر اساس نتایج در این مدل نیز نرخ مدیرتی و گردشگری عنبران بسیار عالی برآورد شد. بنابراین نتیجه گیری می گردد روستای عنبران یک روستایی تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و در نهایت ژئوتوریستی است که می تواند در سطح ملی و بین المللی شناخته شود. درنهایت پیشنهاد می گردد در مطالعات کاربردی آتی برای ارزیابی بهتر از سایر مدل های ارزیابی و تلفیق عوامل طبیعی و انسانی نیز استفاده گردد.

Identifying the geotourism and geomorphological capacities of tourism target villages in Namin Township

Background and Aim: Geotourism, as one of the new and developing branches of tourism, examines and uses the geological and geomorphological characteristics of natural areas in order to attract tourists. Tourism target villages can be recognized as attractive destinations for domestic and foreign tourists due to their beautiful natural landscapes, special geographical features, and rich culture. The aim of the present study is to identify the geotourism and geomorphological capacities of tourism target villages in Namin Township in Ardabil Province.Methods and Material: The method of the present study is to use the new quantitative model of Kobalikwa and Feylot (National Park). In the Kobalikwa method, which emphasizes more on scientific, educational, economic, conservation, and additional criteria, it evaluates the study areas by comparing sub-criteria. In the national park model, geotourism areas are examined based on four criteria: origin of formation, geographical distribution, tourism, and accessibility. The tourism target villages in this study are Anbaran, Golshan, and Soha in Namin Township.Results and Discussion: The results of the evaluation of the Kobalikwa geotourism model showed that the Anbaran tourism target village, with a score of 10.25, has the highest score among the studied areas, and the second and third places are Soha and Golshan, with scores of 9.5 and 8.25, respectively, which indicates that the Anbaran village has high potential to introduce Namin Township at the national and international levels. The results of the national park model also showed that the Anbaran region, with the highest score of 25.11, has suitable potential compared to the other studied areas. Based on the results in this model, the management and tourism rate of Anbaran was estimated to be very excellent. Therefore, it is concluded that Anbaran village is a historical, cultural, economic and ultimately geotourism village that can be recognized at the national and international levels. Finally, it is suggested that other evaluation models and the integration of natural and human factors be used in future applied studies for better evaluation.

تبلیغات