آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۹

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با کیفیت زندگی به میانجی گری انگیزه مشارکت ورزشی در معلمان شهر العماره بود. تحقیق حاضر، از نوع کاربردی و بر حسب نحوه گرد آوری داده ها یک پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر العماره به تعداد 5769 نفر بود. با توجه به جدول کرجسی و مورگان، نمونه ای با حجم 381 نفر و با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1989)، اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) و پرسشنامه بین المللی هونگ یونگ لین (2010) به ترتیب با 26، 20 و 18 گویه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط 7 تن از متخصصان مدیریت ورزشی مورد بررسی قرار گرفت. مقدار پایایی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه ها بالای 7/0 بدست آمد. در بخش آمار استنباطی، برای تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS نسخه 27 استفاده گردید. همچنین از طریق "الگویابی معادلات ساختاری" (SEM) با استفاده از نرم افزار AMOS برای ارزیابی مدل فرضی استفاده شد. یافته ها نشان داد اعتیاد به اینترنت با انگیزه مشارکت ورزشی و کیفیت زندگی معلمان رابطه مستقیم و معکوس دارد. بنابراین با توجه به نقش انگیزه مشارکت ورزشی در افزایش سطح کیفیت زندگی و کاهش اعتیاد و سپری کردن وقت افراد در فضای مجازی، سازمان آموزش و پرورش به این مهم توجه ویژه نماید و در راستای ایجاد فعالیت های ورزشی منظم و هفتگی می تواند با تشویق معلمان به ایجاد تیم های ورزشی گروهی و برگزاری مسابقات بین تیم ها، در تحقق این هدف کوشش نماید.

An investigation of causal relationship between Internet addiction and quality of life mediated by teachers' motivation for participating in sports

The purpose of this study was to investigate the relationship between Internet addiction and quality of life with mediation of sports participation motivation among teachers in AlAmara.The present research is an applied research, and according to the method of data collection,is a correlational research of the path analysis type. The statistical population of all primary school teachers in AlAmara was 5769 people. According to the table of Karjesi & Morgan, a sample of 381 people was selected using a multi-stage random.To collect information, the World Health Organizations Quality of Life (1989), Yang Internet Addiction, Hong Yong Lin International (2010) were used with 26, 20, and 18 items, respectively. The content validity of the questionnaire was evaluated by 7 sports management experts. The reliability value was obtained based on Cronbach's alpha coefficient for questionnaires above 0.7. In the inferential statistics section, through SPSS version 27 software was also used for data analysis, also "structural equation modeling" (SEM) using AMOS software was used to evaluate the hypothesized model.The findings showed that Internet addiction has a direct and inverse relationship with the motivation of sports participation and the quality of life. Considering the role of the motivation of sports activities in increasing the quality of life and reducing addiction and spending time in virtual space, the education organization pays special attention to this and in order to create regular and weekly sports activities, it can Try to achieve this goal by encouraging teachers to create group sports teams and hold competitions between teams

تبلیغات