سنجش میزان پایداری و رضایتمندی شهروندان از شبکه حمل ونقل عمومی درون شهری : یک روش کیفی (مطالعه موردی ایستگاه اتوبوس در مناطق 5 گانه شهر اردبیل)
آرشیو
چکیده
شبکه حمل ونقل عمومی مجموعه ای از افراد، امکانات و تجهیزات زیرساختی است که هدف نهایی آن جابه جایی مسافران به صورت انبوه در سطح شهرها می باشد؛ بنابراین افزایش کیفیت ناوگان حمل ونقل عمومی به بهبود وضعیت ترافیک و کاهش آلودگی در شهرها کمک شایانی می کند و زمینه سرزندگی و شادابی بیشتر شهروندان و شهرها را هم فراهم می سازد. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از شبکه حمل ونقل درون شهری در شهر اردبیل می باشد. پژوهش حاضر در گروه تحقیقات کیفی قرار می گیرد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی تکنیک مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، شامل پرسش نامه محقق ساخته متشکل از چهار سؤال امکانات و خدمات، سرعت حمل ونقل، رفتار و برخورد رانندگان و پیشنهادات می باشد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار ATLAS-ti و روش کدگذاری استفاده شده است. در این راستا از تعداد 26 نفر از شهروندان شهر اردبیل مصاحبه به عمل آمد و مدت انجام هر مصاحبه از 20 تا 50 دقیقه به طول انجامید. یافته های حاصل از پردازش داده های پژوهش نشان داد که در بخش امکانات و خدمات فرسودگی ناوگان حمل ونقل و نامناسب بودن صندلی ها، در بخش سرعت حمل ونقل، کند بودن سرعت حرکت و زمان بر بودن تا رسیدن به مسیر مقصد و در بخش رفتار رانندگان رعایت قوانین راهنمایی ورانندگی مهم ترین نماگرهای تشکیل دهنده سیستم اتوبوس رانی در شهر اردبیل را تشکیل می دهند. همچنین تحلیل یافته های منتج شده از مصاحبه با شهروندان نشان داد که تعویض اتوبوس های فرسوده و افزایش مسیرهای ویژه اتوبوس مهم ترین پیشنهادات ارائه شده برای بهبود عملکرد سیستم اتوبوس رانی در شهر اردبیل می باشند.Measuring the level of sustainability and satisfaction of citizens from the public transportation network in the city: a qualitative method (case study of the bus station in the 5 districts of Ardabil city)
The public transportation network is a set of people, facilities and infrastructure equipment whose ultimate goal is to move passengers en masse in cities; Therefore, increasing the quality of the public transport fleet helps to improve the traffic situation and reduce pollution in the cities, and provides more vitality and freshness to the citizens and cities. The aim of the current research is to investigate the level of satisfaction of citizens with the intra-city transportation network in Ardabil city. The current research is included in the qualitative research group. The data collection tool in the qualitative part is the semi-structured in-depth interview technique and in the quantitative part, it includes a researcher-made questionnaire consisting of four questions: facilities and services, transportation speed, behavior and treatment of drivers, and suggestions. ATLAS ti software and coding method were used for data analysis.In this regard, 26 citizens of Ardabil were interviewed and each interview lasted from 20 to 50 minutes. The findings of the data processing of the research showed that in the department of facilities and services, wear and tear of the transport fleet and unsuitable seats, in the department of transport speed, the slowness of movement and the time it takes to reach the destination, and in the department of drivers' behavior, compliance with the rules of guidance are the most important indicators. They make up the bus system in Ardabil city. Also, the analysis of the findings from the interviews with the citizens showed that the replacement of worn-out buses and the increase of special bus routes are the most important suggestions to improve the performance of the bus system in Ardabil city