عوامل بنیادین مؤثر در موفقیت جعفربن ابی طالب(ع) در عرصه تکامل معنوی
آرشیو
چکیده
با تأمل در مفاد پاره ای از آیات و روایات ناظر به شخصیت والای جعفربن ابی طالب(ع)، به وضوح می یابیم که وی از معدود صحابه نبوی موفق در عرصه «قوس صعودی» (تقرب به پروردگار کریم) بوده است. همین حیثیت معنوی او موجب گردیده است تا دانشوران مسلمان، در قالب نگاشته هایی مستقل و غیرمستقل، به شناسایی و تبیین کارکردهای نیک ایشان در این راستا بپردازند؛ اما در هیچ یک از آنها شناسایی و بررسی تحلیلی عوامل مؤثّر در دستیابی او به چنین موفقیت ارجمند، مورد توجه قرار نگرفته است. بدین جهت این مقاله، به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و نرم افزاری، پاسخ گوی این پرسش است که: «عوامل بنیادین مؤثر در دستیابی جعفربن ابی طالب به تکامل معنوی چیست؟». بر اساس یافته های پژوهش، این موارد در دو دسته معرفتی– شناختی، و رفتاری– عملی جای می گیرند. اموری همچون: معرفت به خداوند و ایمان راستین به او، معرفت و باور درست به نبوت رسول اکرم(ص) و رهروی کامل از آن بزرگوار، معرفت به قیامت و ایمان واقعی به آن و عبودیت خالصانه، از موارد معرفتی- شناختی است و اموری مانند بخشش در راه خدا، صبر همه جانبه در طریق بندگی خدا، مهاجرت برای حفظ دین، شهادت در جهت حفظ دین و بقای آموزه های قرآن و اهل بیت((ع)) و... از موارد رفتاری- عملی است.The Fundamental Factors Influencing the Development of Spirituality in Ja’far ibn Abi Talib (a.s.)
Reflecting on the contents of some verses and narrations related to the great personality of Ja’far ibn Abi Talib (a.s.), we clearly find that he was one of the few companions of the Prophet who was successful in the field of "ascending arc" (approaching God). His spiritual dignity has caused Muslim scholars to identify and explain his accomplishment in their writings; however, none of them has identified and analyzed the influential factors in his achievement. This article, in a descriptive-analytical way and using library and software resources, answers the question: "What are the fundamental effective factors in Ja’far ibn Abi Talib's spiritual evolution?”. According to the findings of the research, these aspects are classified in two categories: epistemic-cognitive and behavioral-practical. Matters such as knowledge of God and true faith in Him, knowledge and true belief in the Prophethood of the Holy Prophet (PBUH) and complete obedience of the Prophet, knowledge of the Resurrection and true faith in it, and sincere worship are among the epistemological-cognitive aspects. Right deeds such as donating for the God’s sake, all-round patience in the way of God's service, emigration to preserve the religion, martyrdom in order to preserve the religion and the survival of the teachings of the Qur'an and the Ahl al-Bayt (AS) are behavioral-practical components.