تحلیل ارتباط بین اخلاق حرفه ای و سلامت سازمانی با نقش میانجی رسانه های اجتماعی در بین مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از متغیرهای مهم در سازمان ها، اخلاق حرفه ای کارکنان است. ترویج اخلاق حرفه ای در سازمان ها با تأکید بر یکی از مهم ترین تحولات در دنیای امروز یعنی رسانه های اجتماعی، نه تنها محیط بانشاط و مساعدی را برای افزایش بهره وری می آفریند، بلکه نقش مؤثری در دستیابی به سلامت سازمانی به عنوان یکی از نمودهای تعالی سازمان دارد. روش پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، 320 نفر از مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش تصادفی طبقه ای و براساس فرمول کوکران، 175 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش سه پرسش نامه اخلاق حرفه ای، سلامت سازمانی و رسانه های اجتماعی بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری Smart PLS، مدل معادلات ساختاری و روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. به طورکلی، بین اخلاق حرفه ای و سلامت سازمانی با نقش میانجی رسانه های اجتماعی در بین مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه، رابطه مثبت و معنادار برقرار است. همچنین اخلاق حرفه ای بر رسانه های اجتماعی با ضریب مسیر 76/0، اخلاق حرفه ای بر سلامت سازمانی با ضریب مسیر 34/0 و رسانه های اجتماعی بر سلامت سازمانی با ضریب مسیر 41/0 اثرگذار بود.Analysis of the Relationship Between Professional Ethics and Organizational Health, With the Mediating Role of Social Media, Among Managers and Employees of Sports and Youth Departments in Kermanshah Province
One of the important variables in organizations is the professional ethics of employees. Promoting professional ethics within organizations particularly through the lens of one of today’s most significant developments, social media not only fosters a vibrant and supportive environment that enhances productivity but also plays a crucial role in achieving organizational health, a key indicator of organizational excellence. This study employed a descriptive-correlational research method and was applied in terms of objective. The statistical population comprised 320 managers and employees of the General Department of Sports and Youth in Kermanshah Province. Using a random sampling method based on Cochran's formula, 175 individuals were selected as the sample. The research utilized three questionnaires focusing on professional ethics, organizational health, and social media. Data analysis was conducted using Smart PLS statistical software, employing structural equation modeling and confirmatory factor analysis. The findings revealed a positive and significant relationship between professional ethics and organizational health, with social media serving as a mediating factor among managers and employees in the sports and youth departments of Kermanshah Province. Specifically, the results indicated that professional ethics influenced social media with a coefficient of 0.76, while professional ethics affected organizational health with a coefficient of 0.34, and social media impacted organizational health with a coefficient of 0.41. Overall, professional ethics had the highest impact on social media (path coefficient of 0.76) and the least impact on organizational health (path coefficient of 0.34). As a new infrastructural element, social media has provided a fresh perspective for sports organizations. Today, the integration of these technologies in planning, decision-making, guidance, and control is crucial for achieving organizational health, with the professional ethics of managers and employees playing a distinctive role in reaching these goals.