A Historical Perspective on the Role of Seminary in Instituting Religious Culture in Iranian Society: From Formation to Present (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
The seminary institution has long been influential in Iranian society and is recognized as a driving force behind Islamic culture. Consequently, it has played a significant role in the spiritual and ethical life of the community. At certain points in history, the seminary has taken on the banner of the fight against tyranny and colonialism, leaning on a religious culture. The present study aims to examine the historical role of the seminary in institutionalizing religious culture in Iranian society over the last century. The researcher focuses on the seminary before the Islamic Revolution, employing a descriptive-analytical approach and relying on an analysis of historical documents to interpret the collected data. The framework governing this research is derived from a definition of culture that aligns with the study's objectives. The findings indicated that the seminary has not only preserved its intrinsic mission of deepening religious understanding but has also worked to convey and disseminate Islamic teachings within society.نگرشی تاریخی به نقش حوزه علمیه در نهادینه سازی فرهنگ دینی در جامعه ایران
نهاد حوزه علمیه از دیرباز تأثیرگذار در جامعه ایران بوده و به مثابه پیشران فرهنگ اسلامی شناخته شده است. بدین سبب نقش معتنابهی در زیست معنوی و اخلاقی جامعه ایفا کرده است و در برهه هایی از تاریخ، حوزه علمیه با تکیه بر فرهنگی دینی، پرچم دار مبارزه با استبداد و استعمار و مولد جنبش های آزادی خواهانه بوده است. از این رهیافت پژوهش حاضر درصدد است نقش تاریخی حوزه علمیه در نهادینه سازی فرهنگ دینی در جامعه ایران را در سده اخیر مورد واکاوی قرار دهد. محقق ضمن تمرکز بر حوزه علمیه قبل از انقلاب اسلامی با ابتنای بر رویکرد توصیفی – تحلیلی و با اتکای بر واکاوی اسناد تاریخی به استنباط داده های جمع آوری شده پرداخته است. چارچوب حاکم بر پژوهه پیش رو متخذ از تعریفی که از فرهنگ صورت گرفته است در ابعاد اندیشگی، نظام اخلاقی و گرایشی، رفتاری و کنش های اجتماعی و بعد شعائر و نمادها پیگیری می شود. این ابعاد در دو سطح نرم افزاری و سخت افزاری انتظام یافته است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که حوزه علمیه ضمن حراست از رسالت ذاتی خویش درزمینه تفقه در دین، به انتقال و نشر آموزه های اسلامی در سطح جامعه پرداخته است. . . . . . . . . . . . . . . .