آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۲

چکیده

تربیت دانش آموزان و فرزندان این سرزمین وظیفه خطیری است که رهبر بزرگ انقلاب بر دوش ما قرار داده است که در این راستا برنامه پرورشی در مدارس می تواند به عنوان یک اهرم جهت پرورش و تربیت جنبه های اخلاقی، اسلامی و معنوی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد. اما استفاده از یک الگو بومی و ملی به مثابه یک قهرمان مانند سردار شهید قاسم سلیمانی که نه نتها یک رزمنده، جنگجو، فرمانده و یک مدیر بود بلکه یک قهرمان فراملی است می تواند در این امر نقش بزرگ و پررنگی داشته باشد. هدف این تحقیق ارائه یک الگوی پرورشی بر اساس ابعاد و مولفه های تربیتی در دیدگاه حاج قاسم سلیمانی با هدف تقویت برنامه ی پرورشی در دوره متوسطه است. این تحقیق از نوع کیفی است و در قالب پارادایم تفسیرگرایی، به شیوه کیفی صورت گرفت. جامعه آماری ونمونه این پژوهش کلیه سخرانی های شهید حاج قاسم سلیمانی بود که بالغ بر 22 سخرانی و دستنویس بود که جمع آوری داده ها به شیوه کتابخانه ای و اسناد صورت گرفت. همچنین تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از تحلیل داده ها و استخراج مضمون های مورد نظر، 203مضمون پایه و با دسته بندی و تحلیل مضمون 18 مضمون سازمان یافته استخراج شد و در نهایت 5 مضمون فراگیر ابعاد تربیتی جهادی و شهادتی، مذهبی و معنوی، ابعاد تربیتی اجتماعی، ابعاد تربیتی شخصیتی، ابعاد تربیتی سیاسی بدست آمد که به ترتیب ابعاد و مولفه های مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تحت یک الگو ارائه شد.

Presenting an educational model based on educational dimensions and components in the view of Haj Qassem Soleimani with the aim of strengthening the educational program in secondary school.

Educating the students and children of this land is a critical responsibility entrusted to the educational community by the Supreme Leader. In this context, the educational program in schools can serve as a lever for fostering and nurturing the moral, Islamic, and spiritual aspects of students. Utilizing a native and national model exemplified by a hero such as the martyred commander Qasem Soleimani can play a significant and prominent role in this effort. The objective of this research is to present an educational model based on the educational dimensions and components in the perspective of Haj Qasem Soleimani, with the aim of strengthening the educational program in secondary schools.This qualitative research is conducted within the interpretivist paradigm. The statistical population and sample of this study encompass all speeches and manuscripts of Martyr Haj Qasem Soleimani, totaling 22 speeches and handwritten notes. Data collection was carried out through library research and document analysis. Additionally, data analysis was performed using thematic analysis.Following the analysis and extraction of relevant themes, 203 basic themes were identified and subsequently categorized into 18 organized themes. Ultimately, 5 overarching themes were identified, encompassing Jihadi and martyrdom educational dimensions, religious and spiritual dimensions, social educational dimensions, personal educational dimensions, and political educational dimensions. These themes were presented under a comprehensive model based on the educational perspective of Martyr Haj Qasem Soleimani.

تبلیغات