آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۴

چکیده

کتاب درسی عضوی جدانشدنی از کلاس درس است. اهمیت کتاب در تدریس و یادگیری زبان فارسی انکارناشدنی است؛ در واقع بیشتر فارسی آموزان غیرایرانی، زبان فارسی را با کتاب آموزشی یاد می گیرند. این امر نشان می دهد که ارزیابی و تحلیل محتوای آن در بررسی کیفیت کتاب درسی لازم است؛ به این منظور شاخص های شانزده گانه تاملینسون (2011) به عنوان یکی از معیارهای کتاب خوب، مفید و جامع در نظر گرفته شد. در این پژوهش تلاش شد معیارهای تاملینسون در درسنامه «فراز فارسی» که یکی از مجموعه های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است، از دیدگاه مدرسان این مجموعه آموزشی ارزیابی شود که آنها به طور مستقیم با منابع آموزشی یادشده سروکار دارند. ابتدا پرسشنامه ای مبنی بر سنجش و میزان اثربخشی هر کدام از معیارهای تاملینسون تهیه شد و در اختیار سی نفر از مدرسان این مجموعه قرار گرفت تا به این پرسش پاسخ دهند که این معیارها تا چه اندازه در مجموعه آموزشی «فراز فارسی» رعایت شده است؟ سپس داده ها محاسبه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که معیارهای تاملینسون در مجموعه آموزش «فراز فارسی» بازنمایی خوبی داشته است و بین نظرات مدرسان تفاوت معناداری وجود ندارد؛ همچنین یافته ها نشان داد که مدرسان دید مثبتی نسبت به شاخص های یادشده داشته اند.

A Content Analysis of the Educational Textbook Titled "Faraz Persian" Based on Tomlinson's Indicators from the Perspective of Teachers

Textbooks are an inseparable part of the classroom. The importance of books in teaching and learning Persian is undeniable; in fact, most non-Iranian Persian learners learn Persian with textbooks. This shows that evaluating and analyzing their content is necessary in assessing the quality of textbooks; thus, Tomlinson's (2011) sixteen indicators were considered as one of the criteria for a good, useful, and comprehensive book. In this research, an attempt was made to analyze the textbook titled "Faraz Farsi", which is one of the books for teaching Persian to non-Persian speakers, with the help of Tomlinson's indicators from the perspective of teachers of this textbook, who directly deal with the aforementioned educational resources. First, a questionnaire was prepared based on the measurement and effectiveness of each of Tomlinson's indicators and was given to thirty teachers of this textbook to answer the question of to what extent these indicators have been observed in the "Faraz Farsi" textbook. Then, the data were calculated and analyzed. The results showed that Tomlinson's indicators were well represented in the "Faraz Farsi" textbook and there was no significant difference between the opinions of the teachers. In addition, the findings showed that the teachers had a positive view of the aforementioned indicators.

تبلیغات