تأثیر مؤلفه های فعالیت های مدیریت منابع انسانی بر ادراک از سلامت نظام اداری (با رویکرد اسلامی)؛ مورد مطالعه: اساتید دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ارتقاء سلامت نظام اداری در سازمان ها یکی از اولویت های تحول اداری می باشد و فساد اداری از جمله پدیده های سازمانی است که روند توسعه کشورها را به طور چشم گیری با مشکل رو به رو می کند. فعالیت های مدیریت منابع انسانی صحیح با روی کار آمدن ارزش های اسلامی در آن از جمله مفاهیمی است که کاهش یا افزایش آن نقش به سزایی در بروز سلامت نظام اداری ایفا می کنند. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی همبستگی می باشدکه با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی داده های مورد نیاز جمع آوری شده است. جامعه آماری ، کلیه اساتید دانشکده علوم انسانی دانشگاه گیلان (141نفر) می باشد که با استفاده از روش سرشماری انجام گرفته است. داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS 20 و Smart PLS 2 جمع آوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها منجر به تایید روایی و پایایی ابزار سنجش شد. از شش مؤلفه فعالیتهای مدیریت منابع انسانی(کارمندیابی، گزینش،آموزش،بهسازی،جبران خدمات،ارزیابی عملکرد) تنها مؤلفه ارزیابی عملکرد بر ادراک از سلامت نظام اداری ) با رویکرد اسلامی ) تأثیر معنی دار ندارد. این عدم تاثیر را میتوان چنین تبیین نمود : ارزیابی عملکرد بیشتر به صورت خود کنترلی در این افراد توانمند( اساتید دانشگاه ) نمود یافته و احتمالا همه کوشش هایی که در زمینه تلفیق هدف های فرد و سازمان انجام شده، به نحوی در پی تحقق هدف خودکنترلی بوده وتاثیری بر ادراک از سلامت نظام اداری، نداشته است .The Effect of Human Resources Management Practices Dimensions on Perceived Administrative Integrity (Islamic Approach) (Study on Faculty of Humanities, University of Guilan)
Improving the administrative integrity in organizations is one of the priorities of administrative transformation, and administrative corruption is one of the organizational phenomena that significantly hampers the development process of countries.Correct human resource management practices with the application of Islamic values in it are among the concepts whose reduction or increase play a significant role in the health of the administrative system.The conducted research method for achieving mentioned aim was descriptive and correlation and data gathered by the questionnaires and survey research method.All Professors of Faculty of Humanities, University of Guilan (N=141) were as statistical populationThe results of the questionnaires analyzing and the hypotheses testing are by Smart Pls 2 and Spss 20. Regarding the standard coefficient, the effect of Recruitment component (Islamic approach) on dependent variable (perceived administrative integrity) is about 20% and Selection,Training, Development and Compensable are 22%,24%19%,and15%,that training has the highest impact on perceived administrative integrity. The interaction effect of Performance appraisal and administrative integrity reached a not significant level among of the six components of human resources management practices with the Islamic approach ,whereas the interaction effects of administrative integrity with Others were significant.This lack of effect can be explained as follows:the evaluation of performance is more self-controlled in these capable people(university professors)and probably all the efforts made in the field of combining the goals of the individual and the organization are somehow in pursuit of the goal of self-control. and has not had an impact on the perception of the health of the administrative system.