آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

انتقال ارزش ها و هنجارهای اجتماعی طی فرایندی روی می دهد که اصطلاحاً «جامعه پذیری» نامیده می شود. اگرچه جامعه پذیری در مراحل مختلف خود از روند متفاوتی برخوردار است، اما دائمی است. مهمترین کارکرد جامعه پذیری، حاکمیت ارزش ها بر کنش های اجتماعی اعضای جامعه است. ارزشهای هر جامعه ای از طریق فرایند جامعه پذیری، حفظ و ارتقاء می یابد. نهادهای متولی امر جامعه پذیری طیفی را از خانواده، مدرسه، دانشگاه، رسانه و ... را شامل می شود که هر یک در امر جامعه پذیری به ایفای کارویژه خود می پردازند. در این مقاله با تمرکز بر نقش و کارکرد جامعه پذیری در دانشگاه، تلاش شده است پاسخ سوال اصلی مبنی بر اینکه:«روند جامعه پذیر نمودن ارزشهای انقلاب اسلامی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران در چهار دهه گذشته در ایران، بر اساس نظریه ساختار- کارگزار چگونه قابل تبیین است؟» با روش توصیفی-تحلیلی، تحلیل مضمون و روش داده بنیاد پاسخ داده شد. بر اساس الگوی پیشنهادی حاصل از روش داده بنیاد مبتنی بر رویکرد استراوس- کربن، در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، ضمن بررسی شرایط علی، عوامل مثبت و منفی مداخله گر و زمینه ای به ارائه راهبردهای ایجابی و سلبی و بیان پیامدها پرداخته شد.

Analyzing the process of socializing Islamic Revolution values, opportunities and challenges; With emphasis on the students of Islamic Azad University, Science and Research Unit of Tehran

The transmission of social values and norms takes place during a process called "socialization". Although socialization has a different process in its different stages, it is permanent. The most important function of socialization is the rule of values over the social actions of the members of the society. The values of any society are maintained and promoted through the process of socialization. Institutions in charge of socialization include a range of family, school, university, media, etc., each of which performs its own special task in the matter of socialization.n this article, focusing on the role and function of socialization in the university, an attempt has been made to answer the main question that: "The process of socializing the values of the Islamic Revolution in the students of the Islamic Azad University, Tehran Science and Research Unit, in the last four decades in Iran. How can it be explained based on the structure-agent theory?" The answer was given with the descriptive-analytical method, thematic analysis and the Foundation's data method.Based on the proposed model obtained from the foundation's data method based on the Strauss-Carbon approach, in the Science and Research Unit of Islamic Azad University, while examining the causal conditions, positive and negative intervening and contextual factors, positive and negative strategies were presented and the consequences were expressed.

تبلیغات