امتداد اعتباریات علامه طباطبائی در معنابخشی افعال جوارحی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نقش و تأثیر «اعتباریات» در کنش انسانی، اعم از کنش درونی و بیرونی، غیرقابل انکار است. اما فهم دقیق این مطلب در گرو مراحلی، از جمله تحلیل فلسفی و عقلی حقیقت «اعتباریات» و «کنش انسانی» است. از معدود فیلسوفانی که درصدد تحلیل این دو و رابطه ی آنها برآمده اند، علامه طباطبائی است. هدف این مقاله تبیین و بررسی دیدگاه علامه درباره ی «اعتباریات»، «کنش جوارحی انسانی» و رابطه ی این دو با رویکردی تحلیلی انتقادی است. از نگاه ایشان «اعتباریات» اندیشه های پشت صحنه ی عمل جوارحی است و معنا در فعل جوارحی انسانی موج می زند. در نتیجه، اعتباریات نقش بسزایی در معنابخشی دارند، به ویژه اعتباریات بعدالاجتماع که در این تأثیر نقش پررنگ تری دارند. همچنین کنش انسانی امری صامت و بی رنگ نیست، بلکه تمام معانی اعتباری پشت صحنه ی عمل در فعل سرریز می شود و امتداد می یابد. این معانی اعتباریات انسان است که گاهی اعتباریاتی برگرفته از حقایق است و گاهی تصور بر حقیقی و صحیح بودن آن می شود. از همین جاست که کنش های بیرونی و جوارحی انسانی به حق و باطل تقسیم می شود.The Extension of Allameh Tabatabaii's Concept of I'tibariyyat in Attributing Meaning to limbs of works
The role and impact of "i'tibariyyat" (mentally-constructed concepts) in human actions -both internal and external- are undeniable. However, a precise understanding of this subject requires a multi-step process, including philosophical and rational analysis of the nature of "i'tibariyyat" and "human action." From among a few philosophers who came to analyze these concepts and their interrelations is Allameh Tabataba'ii.
This article aims to elucidate and examine Allameh’s perspective on "i'tibariyyat," "limbs of human works," and the relationship between the two using an analytical-critical approach. According to him, "i'tibariyyat" are the underlying thoughts behind works of organs, and plentiful meaning is embedded within these works. Consequently, "i'tibariyyat" play a significant role in attributing meaning, especially "post-social constructs," which have an even greater influence in this regard.
Human action, therefore, is not silent or devoid of meaning. Instead, all the "constructed meanings" behind the act flow into and extend through the action itself. Such human constructed meanings may come from truths and sometimes assumed to be true and correct. That is why external actions of human body are classified into either true or false.