آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۸۳

چکیده

نگرش سازی همواره مدنظر مکاتب گوناگون علمی و حکمی بوده است. واکاوی این مهم در ادبیات اقناع پژوهی معاصر غرب، همراه با دلالت یابی روند شکل گیری ادراک تا رفتار در انسان شناسی صدرالمتألهین، نتیجه ی قابل ملاحظه ای از ظرفیت های کمتر پرداخته شده ی این دو حوزه ی علمی به همراه دارد. این مقاله با روش «دلالت پژوهانه»، در پی پاسخ گویی به این سؤال است که با توجه به نکات کلیدی نگرش پژوهی در مطالعات اقناعی، چه دلالت هایی را در این زمینه از نفس شناسی صدرا می توان جست؟ فرضیه ی این پژوهش بر آن است که علم النفس صدرالمتألهین حالات نفسانی را وجودشناسانه بیان کرده است و بررسی موضوع نگرش و اجزای آن را نمی توان هم افق آورده های تجربی اقناع پژوهی در روان شناسی معاصر دانست. نیز در این میان اختلافات بنیادینی وجود دارد که به تلقی متفاوت هستی شناسانه اندیشه ورزان این دو حوزه درباره ی نفس ذهن و روش مواجهه ی آنها به این موضوع بازمی گردد. با وجود این، مشابهت هایی (مانند اجزای سازنده ی نگرش) میان این دو حوزه ی علمی درخصوص نگرش موجود است و در مقام یافته های پژوهش، دلالت های غنابخشی از نفس شناسی ملاصدرا برای مطالعات میان رشته ای نگرش که واجد نوآوری ها و پیشنهادهای پژوهشی و طرح نظری نگرش پژوهی اسلامی است، مطرح می شود.

An Inquiry into the Semantic Implications of the Problem of Persuasion in Sadra's Psychology Based on Theories Related to Attitudes

Instilling attitude has consistently been a focus of various scientific and philosophical schools of thought. Examining this concept within the context of contemporary Western persuasion studies, alongside tracing the implications of the process from perception to behavior in Ṣadrā's anthropology, highlights significant untapped potentials in these two domains. Using an "implication-analysis" method, this article seeks to answer the question: What implications can be derived from Ṣadrā's psychology regarding key aspects of attitude inquiry in persuasion studies. The hypothesis of this study posits that Ṣadrā's philosophy of the soul explains psychological states ontologically, making it impossible to equate the attitude and its components with the empirical findings of contemporary psychology on persuasion inquiry. Fundamental differences exist, stemming from the divergent ontological perceptions of scholars of the two fields about soul-mind and their methodological approaches. Nonetheless, similarities (such as the constituent components of attitude) can be identified between the two fields about attitude. The findings propose enriching implications from Ṣadrā’s psychology for interdisciplinary attitude studies, carrying innovative research proposals and theoretical frameworks for Islamic attitude studies.

تبلیغات