تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت برعملکردمالی،ثبات مالی و شمول مالی (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی پژوهش مزبور بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت برعملکردمالی،ثبات مالی و شمول مالی در بانک های تجاری با استفاده از روش تابلویی با اثرات تصادفی در طی سال های 1396 تا 1400 است و داده های پژوهش از 17 بانک تجاری بورسی و فرابورسی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که پس از اعمال محدودیت های موردنظر انتخاب شده اند، جمع آوری شده است. درفرضیه اول، مشخص گردید که، مسئولیت اجتماعی اثر مثبت و معناداری بر عملکرد مالی در بانک تجاری داشته است و این بدان معنا است که، فعالیت های مسئولیت اجتماعی شرکتی درک مثبتی در ذهن مشتریان بالقوه ایجاد می کند که به جذب آنها کمک می کند و در نهایت منجر به افزایش عملکرد بانک های تجاری می شود و به عبارتی گزینه ای مثبت در جذب سرمایه-گذاران در بازار بورس می باشد. در فرضیه دوم، مشخص گردید که، مسئولیت اجتماعی اثر مثبت و معناداری بر شمول مالی در بانک تجاری داشته است و افزایش مسئولیت اجتماعی شرکتی سبب رشد تعداد خودپردازها و تعداد شعب بانکی و دردسترس بودن خدمات بانکی و رشد شمول مالی می-گردد. در نتایج فرضیه سوم، مشخص گردید که، مسئولیت اجتماعی اثر مثبت و معناداری بر ثبات مالی در بانک تجاری داشته و افزایش مسئولیت اجتماعی شرکتی سبب ارتباط قوی تر بین بانک و مشتریان آن شده و در نهایت رشد ثبات و پایداری مالی بانک را افزایش دهد.The Effect of corporate social responsibility on financial performance, financial stability and financial inclusion
The main purpose of this research is to investigate the effect of corporate social responsibility on financial performance, financial stability and financial inclusion in commercial banks using the panel method with random effects during the years 2017 to 2021 and the research data from 17 listed and over-the-counter commercial banks accepted in Tehran Stock Exchange, which were selected after applying the desired restrictions, has been collected. In the first hypothesis, it was determined that social responsibility had a positive and significant effect on financial performance in a commercial bank, and this means that corporate social responsibility activities create a positive perception in the minds of potential customers, which helps attract them and Finally, it leads to an increase in the performance of commercial banks, and in other words, it is a positive option in attracting investors in the stock market. In the second hypothesis, it was determined that social responsibility had a positive and significant effect on financial inclusion in commercial banks, and the increase in corporate social responsibility causes the growth of the number of ATMs and the number of bank branches, the availability of banking services and the growth of financial inclusion. In the results of the third hypothesis, it was determined that social responsibility has a positive and significant effect on the financial stability of commercial banks, and the increase in corporate social responsibility causes a stronger relationship between the bank and its customers and ultimately increases the stability and financial stability of the bank.