چکیده

داشتن توانایی ارتباطی مناسب برای دانش آموختگانی که در آستانه ورود به حرفه هستند، ضروری است. ازآنجاکه کاهش فاصله توانمندی دانش آموختگان و انتظار کارآفرینان از آنان می تواند به توسعه حرفه ای منجر شود و ارتباط مناسب نیز یکی از مقوله های مهم مطرح شده در این حوزه است، ضرورت پژوهش حاضر روشن می شود. هدف این پژوهش، مطالعه رابطه دلهره ارتباطی و خودکارآمدی کار گروهی با نقش میانجی خودکارآمدی ارتباطی با استفاده از رویکرد محرک، ارگانیسم، پاسخ در دانشجویان حسابداری مقاطع مختلف کشور است. مطالعه پیش رو از نوع پیمایشی کاربردی است. همچنین، بررسی موضوع به وسیله پرسشنامه و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده از 168 نفر از دانشجویان حسابداری مقاطع و دانشگاه های مختلف کشور در زمستان 1401 صورت گرفت. برای تحلیل یافته ها در قالب 3 فرضیه اصلی، از روش معادلات ساختاری توسط نرم افزار Smart PLS، استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین دلهره ارتباطی و خودکارآمدی ارتباطی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، بین خودکارآمدی ارتباطی و خودکارآمدی کار گروهی نیز رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. مطالعه روند علی پژوهش در دو فرضیه ابتدایی نیز نشان می دهد که نقش میانجی خودکارآمدی ارتباطی بر رابطه دلهره ارتباطی و خودکارآمدی کار گروهی مورد تائید است. درنتیجه بر اساس یافته ها، لازم است در راستای توسعه حرفه ای و پوشش نیازهای بازار کار دانشجویان حسابداری، به مهارت های نرم ازجمله مهارت های ارتباطی بیش ازپیش توجه شود

The relationship between Communication Apprehension and Teamwork Self-Efficacy with the Mediating role of Communication Self-Efficacy Using the S-O-R Approach in Accounting Students

Having good communication skills is essential for graduates who are about to enter the profession. Since reducing the gap between graduates' capabilities and entrepreneurs' expectations from them can lead to professional development, and proper communication is one of the important categories raised in this field, the necessity of the present research becomes clear. The purpose of this research is to study the relationship between communication apprehension (CA) and teamwork self-efficacy (TSE) with the mediating role of communication self-efficacy (CSE) using the S-O-R approach in accounting students of different levels of the country. The upcoming study is an applied survey. Also, the subject was investigated by means of a questionnaire and a simple random sampling of 168 accounting students of different departments and universities in the country in the winter of 2023. To analyze the findings in the form of 3 main hypotheses, structural equation method was used by Smart PLS software. The research findings showed that there is a negative and significant relationship between CA and CSE. Also, a positive and significant relationship was observed between CSE and TSE. The study of the causal process of the research in the two primary hypotheses also shows that the mediating role of CSE in the relationship between CA and TSE is confirmed. As a result, based on the findings, it is necessary to pay more attention to soft skills, including communication skills, in line with professional development and covering the labor market needs of accounting students.

تبلیغات