چکیده

با توجه به اهمیت بحث قلدری در محیط کار و تبعات منفی آن پژوهش حاضر با هدف توصیف و شناسایی تجارب کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی از قلدری در محیط کار است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بوده و جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی نفر بود و داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه عمیق با 22 نفر از کارکنان که با روش نمونه گیری هدفمند تمایز حداکثری نمونه ها انتخاب شده بودند،گردآوری شد. به منظور بررسی پایایی نتایج از رویکرد سه گانه رائو و پری(2003) استفاده شد. برای روایی تحقیق از رویکردهای روایی سازه لینکلن و گوبا(2007) روایی بیرونی، روایی توصیفی، روایی تفسیری استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش اصلاح شده استوتیک – کولایزی کن به کارگرفته شده است. یافته های تحقیق نشان داد که که پیشایندهای قلدری در محیط کار شامل 3 مقوله اصلی پیشایندهای سازمانی، ویژگی افراد قلدر، و ویژگی افراد قربانی طبقه بندی شدند و پیامدهای حاصل از آن در 3 طبقه پیامدهای سازمانی و پیامدهای فردی و عملکرد افراد قلدر دسته بندی شدند.

Lived experience of the staff of the Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan) of bullying in the workplace and its antecedents and consequences

Therefore, considering the importance of bullying in the workplace and its negative consequences, the present study aims to describe and identify the experiences of Islamic Azad University staff of bullying in the workplace. The research method is applied in terms of purpose and in terms of how to collect qualitative information using phenomenological method. The maximum differentiation of samples was collected from 22 employees who were selected by purposive sampling method. In order to evaluate the reliability of the results, the three approaches of Rao and Perry (2003) were used. For the validity of the research, Lincoln and Goba (2007) structural validity approaches, external validity, descriptive validity, and interpretive validity were used. A modified aesthetic-collage method is used to analyze the data. The findings showed that bullying in the workplace, including the three main categories of organizational background, the characteristics of bullies, and the characteristics of victims were classified and the consequences in three categories: organizational consequences and individual consequences and performance of bullies. Were categorized.

تبلیغات