دلالت های معنایی شایستگی مدیران دانشی و پژوهشی در سازمان های اداری؛ تحلیل کیفی تجارب مدیران
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر به منظور شناسایی شایستگی مدیران دانشی و پژوهشی انجام شده است. برای انجام پژوهش حاضر از رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسی تفسیری استفاده گردید. ازنظر هدف از نوع پژوهش های کاربردی می باشد چراکه نتایج آن مستقیماً در سازمان ها اداری قابل کاربرد است، .مشارکت کنندگان، مدیران و صاحب نظران این حوزه می باشند. به روش نمونه گیری متوالی و هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری دعوت به مصاحبه شدند. ملاک و معیار انتخاب آنان، داشتن تجربه های ژرف مدیریت در بخش های مختلف اداری بود. درنهایت برای این منظور، از مصاحبه های انجام گرفته با صاحب نظران و متخصصین حوزه مدیریت پژوهشی و مدیران مجرب دانشی و پژوهشی در سازمان های اداری، با استفاده از روش تحلیل مضمون، نتایج پژوهش ارائه شد. بدین منظور پژوهشگران با پیروی دقیق از مراحل کار و کسب اطلاعات دقیق موازی، انتقال (اعتبار بیرونی) پژوهش را نیز تا حد امکان تأمین کردند. به جهت افزایش پایایی ابزار پژوهش از اعتباریابی یا بازبینی توسط مصاحبه شوندگان استفاده شد، پس از مصاحبه، داده ها در فرآیند کدگذاری به شکل استقرایی و بر اساس تحلیل مضمونی با استفاده از نرم افزار NVivo 10 دسته بندی و مورد تحلیل قرار گرفتند.پنج مضمون فراگیر قابل احصاء بود که مشتمل بر مفاهیم؛ شایستگی های شناختی، شایستگی های ارزشی، شایستگی های دانشی، شایستگی های اخلاقی، شایستگی های مدیریتی و نهایتاً شایستگی های ارتباطی بود.Semantic implications of competence of knowledge and research managers in administrative organizations; Qualitative analysis of managers' experiences
The present research has been conducted to identify the competence of academic and research managers. A qualitative approach of interpretive phenomenology was used to conduct the current research. The purpose of the research is to provide a competency model for academic and research managers in administrative organizations. In terms of the purpose, it is applied research because its results can be used directly in administrative organizations. The participants are managers and experts in this field. They were invited to an interview by sequential and purposeful sampling until theoretical saturation was reached .The criteria for their selection was having deep management experience in various administrative departments. Finally, for this purpose, the results of the research were presented from the interviews conducted with experts and experts in the field of research management and experienced managers of knowledge and research in administrative organizations, using the method of thematic analysis. For this purpose, the researchers ensured the transmission (external validity) of the research as much as possible by following the work steps and obtaining detailed parallel information. In order to increase the reliability of the research tool, validation or review by the interviewees was used. After the interview, the data were categorized and analyzed in the inductive coding process and based on thematic analysis using NVivo 10 software. Five overarching themes. It could be calculated that it includes concepts; There were cognitive competencies, value competencies, knowledge competencies, moral competencies, managerial competencies, and finally communication competencies.