ارتباط هوش بازاریابی و سواد ارتباطی با برند سازی شخصی در مربیان باشگاه های بدنسازی شهر اصفهان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش بازاریابی و سواد ارتباطی با برند سازی شخصی در مربیان باشگاه های ورزشی اصفهان بود. روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود که با رویکرد معادلات ساختاری انجام گردید. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مربیان ورزشی باشگاه های بدنسازی شهر اصفهان در سال ۱۴۰۱ تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت در دسترس انجام شد و تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل 3 پرسشنامه هوش بازاریابی اسلامی و همکاران (1393)، پرسشنامه برندسازی شخصی هوانگ و گیمنو (2011) و پرسشنامه استاندارد سواد ارتباطی قاسمی و راسخ (1398) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه ۲۴ و نرم افزار Smart pls نسخه 3 استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر معادلات ساختاری نشان داد که هوش بازاریابی بر سواد ارتباطی با ضریب مسیر ۷۱/۰ و مقدار ۹۳/۱۲t=، هوش بازاریابی بر برندسازی شخصی با ضریب مسیر ۵۳/۰ و مقدار ۸۵/۵t= و سواد ارتباطی بر برندسازی شخصی با ضریب مسیر ۶۳/۰ و مقدار ۴۲/۷t= تأثیر مثبت و معناداری داشته است. این پژوهش برای مدیران و مربیان باشگاه های بدنسازی می تواند فراهم کننده دیدگاهی منسجم در مدیریت برند شخصی مربیان ورزشی باشد و همچنین دامنه وسیعی از اقدامات لازم مدیریتی را برای هرچه بهتر کردن برند شخصی مربیان ورزشی از طریق بهبود سواد ارتباطی و هوش بازاریابی ارائه می دهد.The relationship between marketing intelligence and communication literacy with personal branding in trainers of fitness clubs in Isfahan city
The aim of the current research was to investigate the relationship between marketing intelligence and communication literacy with personal branding in trainers of fitness clubs Isfahan City. The method of the current research was a survey and correlation type, which was carried out with the approach of structural equations. The statistical population of this research was formed by all the sports trainers of the fitness clubs of Isfahan city in 1401. Sampling method was done as available and 260 were selected as samples. The research tools included 3 Islami's marketing intelligence questionnaires and colleagues (2013), Huang and Gimno's personal branding questionnaire (2011) and Ghasemi and Rasakh standard communication literacy questionnaire (2018). In order to analyze the data, Kolmogorov-Smirnov test and structural equation model were used. SPSS software version 24 and Smart pls software version 3 were used for data analysis. The results of structural equation path analysis showed that marketing intelligence on communication literacy with a path coefficient of 0.71 and t=12.93, marketing intelligence on personal branding with a path coefficient of 0.53 and t=5.85, and communication literacy on personal branding with Path coefficient 0.63 and value of t=7.42 had a positive and significant effect. For managers and trainers of fitness clubs, this research can provide a coherent point of view in managing the personal brand of sports coaches, and also provides a wide range of necessary management measures to improve the personal brand of sports coaches through improving communication literacy and marketing intelligence.