آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۶

چکیده

هدف : این مقاله با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای نوآوری باز در  یک مرکز آموزشی - پژوهشی  اجرا شده است روش: پژوهش حاضر از منظر هدف، کاربردی و از حیث روش گردآوری داده ها ترکیبی می باشد، در بخش کیفی از روش مصاحبه خبرگی و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده ی تعداد 8 نفر از اعضای هیئت علمی یک مرکز آموزشی - پژوهشی  مطلع به مبانی مدیریت دانش و نوآوری بوده که به روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شده است. یافته ها : پس از تشکیل جلسات هم اندیشی با خبرگان دانشگاهی و مطالعه ادبیات پژوهش های مرتبط، عوامل موثر بر اجرای نوآوری باز در  دانشگاه  استخراج و پس از پالایش، الگوی نهایی نوآوری باز در دانشگاه ارائه شد. نتیجه گیری : براساس نتایج، عوامل کارتیمی، فرآیند سازمانی و فناوری سازمانی جزو عوامل اثرگذار بر نوآوری باز در دانشگاه و همچنین عوامل اقتصادی، شبکه سازمانی، روابط سازمانی، فرهنگ سازمانی و چابکی سازمانی در دسته عوامل تاثیرپذیر قرار گرفتند. و ضمناً شدت اثر عوامل به ترتیب عبارتند از  1- شبکه سازمانی، 2- کار تیمی، 3- فرهنگ سازمانی، 4- فرآیند سازمانی، 5- فناوری سازمانی، 6- اقتصادی، 7- روابط سازمانی، 8- چابکی سازمان

Identifying factors affecting open innovation in an educational-research center

Purpose This article was carried out with the aim of identifying factors affecting the implementation of open innovation in an educational-research center method The method of the present research is practical from the point of view of the goal and in terms of data collection method, expert interview method was used in the qualitative part and questionnaire tool was used in the quantitative part. The statistical population of the research includes 8 faculty members of an educational-research center who are knowledgeable about the basics of knowledge management and innovation, which were selected using a snowball method. Findings After holding brainstorming sessions with academic experts and studying related research literature, factors affecting the implementation of open innovation in the university were extracted and after refinement, the final model of open innovation in the university was presented. Conclusion Based on the results, kartimi factors, organizational process and organizational technology were among the influencing factors on open innovation in the university, as well as economic factors, organizational network, organizational relations, organizational culture and organizational agility were among the influencing factors. In addition, the intensity of the effect of the factors are 1- organizational network, 2- teamwork, 3- organizational culture, 4- organizational process, 5- organizational technology, 6- economic, 7- organizational relations, 8- organizational agility.

تبلیغات