رویکردِ پدیدارشناسی پارادایم های تحول گرایی ساختاری در حرفه حسابداری: برآیندی از مشروعیت حرفه حسابداری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
از آنجاییکه حرفه حسابداری در تجارت نقش مهمی در ارتباط با ذینفعان دارد، بنظر می رسد، تمرکز بر تحولگراییِ ساختاری این فرصت را برای شرکت ها ایجاد می کند تا اطلاعات قابل اتکاء تری را به تصمیم گیرندگان مالی منعکس نماید. هدف این مطالعه بسط رویکردِ پدیدارشناسانه ی پارادایم های تحول گرایی ساختاری در حرفه حسابداری مبنی بر ارتقاء مشروعیت حرفه حسابداری می باشد. در این مطالعه با الگوبرداری از رویکردِ هاسرل (1970) تلاش شد تا طی پنج گام تحلیلی، نسبت به ارائه الگوی پدیدارشناسی پارادایم های تحول گرایی ساختاری در حرفه حسابداری بر منبای کیفی و کمّی بودن جمع آوری داده ها، اقدام شود. برای این منظور ابتدا در بخش کیفی از طریق مصاحبه با خبرگان و کدگذاری باز، تلاش شد تا مضامین گزاره ای پدیده ی مورد بررسی، مشخص شود. سپس در بخش کمّی با تشکیل گروه کانونی جهت بحث و تبادل نظر برای تفکیک شناختی هریک از گزاره ها در قالب یک مولفه، از چک لیست ارزیابی کیو بهره برده شد تا هریک از گزاره ها در حد فاصل 6+ تا 6- امتیازبندی شوند و نسبت به شناسایی خوشه بندی های پارادایمی پدیده ی مورد بررسی اقدام لازم صورت گیرد. مشارکت کنندگان این مطالعه در بخش کیفی، 16 نفر از خبرگان دانشگاهی در حوزه حسابداری بودند و در بخش کمّی این مطالعه نیز 50 نفر از مدیران مالی و رؤسای حسابداری شرکت های بازار سرمایه مشارکت داشتند. نتایج در بخش کیفی طی 16 مصاحبه انجام شده، تعداد 388 کد باز را مشخص ساخت که پس از حذف زوائد و تکرار کدهای باز مشابه، 50 مضمون گزاره ای تعیین شدند تا با اتکاء گام های پیاده سازی رویکردِ هاسرل (1970)، خوشه بندی مفهومی در قالب چارچوب پدیدار شناسی پارادایمی تعیین شود. نتایج مطالعه شکل گیری تحول گرایی ساختاری را در حرفه ی حسابداری مبتنی بر شرایط علّی، مداخله گر، زمینه ای، استراتژی ها و پیامدها تلقی نمود که می تواند در ارتقاء مشروعیت حرفه حسابداری در بستر شرکت های بازار سرمایه مؤثر باشد.The Phenomenological Approach of Structural Transformation Paradigms in The Accounting Profession: The Accounting Profession Legitimacy
Transformation in any field of business is considered as an integral part of structural functions that can lead to the effectiveness of business enterprises' dealings with stakeholders. Since the accounting profession in business plays an important role in communicating with stakeholders, it seems that focusing on structural transformation creates the opportunity for companies to reflect more reliable information to financial decision makers. The purpose of this study is to expand the phenomenological approach of structural transformation paradigms in the accounting profession based on the promotion of the accounting profession legitimacy. In this study, following the approach of Husserl (1970), an attempt was made to present a phenomenological model of structural transformation paradigms in the accounting profession through five analytical steps. For this purpose, through interviews with experts and open coding, an attempt was made to determine the propositional themes of the phenomenon under investigation. Then, by forming a focus group to discuss and exchange opinions for the cognitive separation of each of the propositions in the form of a component, the Q-method checklist was used to score each of the propositions in the range of +6 to -6 and to identify paradigmatic clusters. The phenomenon under investigation should be taken. The results in the qualitative part during 16 interviews revealed the number of 388 open codes that after removing the excesses and repeating similar open codes 50 propositional themes were determined in order to determine conceptual clustering in the framework of paradigmatic phenomenology by relying on the steps of implementing Husserl's (1970) approach. The results of the study considered the formation of structural transformation in the accounting profession based on causal, intervening, contextual conditions, strategies and consequences, which can be effective in promoting the accounting profession legitimacy in the context of capital market companies