اثر میانجی و بیمه مانندِ محافظه کاری حسابداری در رابطه بین شهرت و ارزش شرکت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شرکت های دارای شهرت بالا، به منظور حفظ اعتماد ذی نفعان و کاهش ریسک های مالی، تمایل به استفاده از رویکردهای محافظه کارانه در حسابداری دارند. این رویکرد نه تنها ریسک های مرتبط با شهرت را مدیریت می کند، بلکه با ایجاد اثری بیمه مانند، به حفظ و افزایش ارزش شرکت نیز منجر می شود. در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی گری محافظه کاری حسابداری در رابطه بین شهرت و ارزش شرکت در بازه زمانی 1392 تا 1401 است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، شبه تجربی است که با اتکاء به داده های آرشیوی انجام شده و برای آزمون فرضیه ها از الگوی داده های ترکیبی با اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که بین شهرت و ارزش شرکت رابطه مثبت و معناداری برقرار است. علاوه بر این نتایج بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار بین شهرت شرکت و محافظه کاری حسابداری است. همچنین محافظه کاری حسابداری رابطه شهرت و ارزش شرکت را میانجی نمود.The Mediating and Insurance-like Effect of Accounting Conservatism in the Relationship between Reputation and Firm Value
High-reputation firms tend to adopt conservative accounting practices to maintain stakeholder trust and reduce financial risks. This approach not only manages reputation-related risks but also creates an "insurance-like" effect, helping to preserve and enhance the firm's value. In this context, the present study aims to examine the mediating role of accounting conservatism in the relationship between corporate reputation and firm value over the period 2013-2022. The research is applied in nature and quasi-experimental in method, relying on archival data. The hypotheses were tested using a panel data model with fixed effects. The results confirmed a positive and significant relationship between corporate reputation and firm value. Additionally, the findings demonstrated a positive and significant association between corporate reputation and accounting conservatism. Furthermore, accounting conservatism was found to mediate the relationship between corporate reputation and firm value