چکیده

موضوعیت و مشیریت از شاخص ترین ویژگی های عناوین است که بسته به چگونگی لحاظ عنوان، متفاوت است. اگرچه ظهور اولی عنوان در موضوعیت است، اما پاره ای از شواهد عام را می توان در حوزه ادبیات و محاوره بازشناسی نمود که این ظهور را تحت تأثیر قرار داده و ظهور سخن را به مشیریت دگرگون می کند؛ و یا دست کم از ظهور در موضوعیت جلوگیری نموده و سبب ابهام در شیوه لحاظ عنوان می شود. بی شک، لحاظ موضوعیت و مشیریت عنوان، نقش مهم و مستقیمی در استنباط دارد. برخی از این آثار را می توان در نوع اصل عملی ای که جریان می یابد، یا تغییر و تبدل در رابطه منطقی میان عناوین، جستجو نمود. نویسنده با استفاده از منابع کتابخانه ای و پس از جستجو در آثار فقهی و اصولیِ مشیریت و موضوعیت عناوین، به روش توصیفی تحلیلی به تبیین چگونگی اثرگذاری هریک در حوزه اصول و فقه پرداخته است.

إعاده التّعرّف على موضوعیّه العناوین ومشیریّتها فی مجالَی الاستظهار والاستنباط

تُعدّ الموضوعیّه والمشیریّه من أبرز سمات العناوین، والّتی تختلف باختلاف نوعیّه لحاظ العنوان. وعلى الرّغم من أنّ العنوان ظاهر فی الموضوعیّه بالظّهور الأوّلی، إلّا أنه من الممکن إعاده التّعرف على العدید من الشّواهد العامّه فی مجال الأدب والمحادثه ممّا تؤثّر على هذا الظّهور وتحوّله إلى المشیریّه؛ أو تمنع على الأقلّ- الظّهورَ فی الموضوعیّه وتسبّب غموضاً فی نوعیّه لحاظ العنوان. ولاشکّ أنّ لحاظ موضوعیّه العنوان أو مشیریّته، له دور هامّ ومباشر فی الاستنباط. ویمکن مشاهده بعض آثاره فی نوع الأصل العملی الّذی یجری، أو التّغیّر والتّبدّل فی العلاقه المنطقیّه بین العناوین. أوضح المؤلّف بطریقه وصفیّه وتحلیلیّه ومن خلال استخدام المصادر المکتبیّه وبعد البحث فی المصنّفات الفقهیّه والأصولیّه حول مشیریّه العناوین وموضوعیّتها نوعیّه الأثر الّذی یترک کلّ منهما فی مجال الأصول والفقه.

تبلیغات