Analysis of the Semantic Meaning of the Word "Rāsikhūn" in Verse 7 of Surah Ᾱli ʻImrān Based on the Bun School and the Perspective of Istarābādī, Emphasizing Synonymous and Antonymous Terms (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
The disagreement regarding the audience of the Quran among Islamic scholars has led to various interpretations. Among them, Sharaf al-Dīn Istarābādī has a distinctive viewpoint, asserting that the interpretation of ambiguous verses is exclusively meant for the impeccable Imams (AS). Since he considers interpretation to encompass both the apparent and the inner meanings, his opinion is that the audience of the ambiguous (Mutashābih) verses—both in terms of their apparent meaning and inner meaning—are the impeccable Imams. Given the existing differences, this article aims to appropriately judge between these viewpoints by examining the meaning of "Rāsikhūn" based on the "Bun" methodology. The question arises: Is Sharaf al-Dīn's intended meaning validated or not? The investigation has shown that the meaning of "Rāsikhūn" in this verse refers to a special and distinct group of people who possess knowledge of the interpretation of verses, yet the identity of this group remains unclear, as the text does not have the ability to specify its identity. Accordingly, based on the extra-textual context and the perspective of Sharaf al-Dīn, it can generally be established that "Rāsikhūn" are a special and distinct group, specifically the impeccable Imams (AS).تحلیل معنایی واژه راسخون در آیه ۷ آل عمران براساس مکتب بُن و دیدگاه استرآبادی" با تأکید بر واژه های مترادف و متقابل
اختلاف در مخاطب قرآن، در بین اندیشمندان اسلامی سبب شده است دیدگاه های گوناگونی ارائه شود. در این میان شرف الدین استرآبادی دیدگاه ویژه ای دارد و آن اینکه تأویل آیات متشابه تنها مخصوص معصومین(ع) است و از آنجا که وی تأویل را اعم از ظاهر و باطن می داند، نظر وی آن است که مخاطب آیات متشابه چه از نظر معنای ظاهری و چه باطنی معصومین هستند. با توجه به اختلافات موجود، برای قضاوت مناسب بین این دیدگاه ها، این مقاله در صدد بررسی معنای راسخون بر اساس روش مکتب" بُن" می باشد؛ که آیا معنای مد نظر شرف الدین اثبات می شود؟ یا خیر؟ از این رو با بررسی انجام شده مشخص شد، معنای راسخون در آیه، گروهی ویژه و متمایز از مردم هستند که علم به تأویل آیات را داشته ولی مصداق آن روشن نمی شود چرا که متن، توانائی تعیین مصداق آن را ندارد. از این رو بر اساس بافت فرامتنی و بر مبنای دیدگاه شرف الدین به صورت کلی اثبات می شود که راسخون گروهی ویژه و متمایز هستند که مصداق آن معصومین می باشند.