The Role and Position of the "Spirit (Rūḥ)" in the Process of Revelation (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
The significance of revelation and God's communication with divine prophets has long been a focus of Islamic researchers. However, what holds substantial importance in this context is the role and position of the spirit in the process of Quranic revelation. The present study aims to analyze the verses and traditions through a descriptive-analytical method and an ijtihadi approach, considering previous research, to decode the true essence of the spirit in Quranic culture. Based on the analyses conducted, the "Spirit (Rūḥ)" is a creation that transcends angels, possessing a high and exalted rank, which God has attributed to Himself as a mark of honor and to express His greatness. Furthermore, the primary objective of this paper is to explore the role of the spirit in the process of revelation. According to the reasons and arguments derived from the verses and traditions, in direct revelation, the beginning and end of the process of transferring revelation to the heart of the prophet is carried out by the spirit (Waḥyan). In God's communication with humanity through the intermediary of the messenger, the spirit initially receives the content from the Lord, and Gabriel transmits it from the spirit (Yursilu Rasūlan) to the heart of the Prophet Muhammad (PBUH). It is also possible that there are other intermediaries in the process of transferring revelation from the spirit to Gabriel.نقش وجایگاه "روح" در فرآیند وحی
اهمیت وحی و تکلم خداوند با پیامبران الهی، از دیرباز مورد عنایت محققان اسلامی بوده است اما آنچه در این میان از اهمیت بسزایی برخوردار است نقش و جایگاه روح، در فرآیند وحی قرآنی است؛ نوشتار پیش رو می کوشد با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکردی اجتهادی به آیات و روایات و در نظر داشتن تحقیقات پیشین، مصداق واقعی روح را در فرهنگ قرآنی رمز گشایی کند که بر اساس تحلیل های صورت گرفته، "روح"مخلوقی است فراتر از ملائک با درجه ای رفیع و والا، که خداوند آنرا از باب تشریف و بیان عظمت، به خود منتسب کرده است و در ادامه، مطلوب اصلی این نوشتار، واکاوی نقش روح در فرآیند وحی است که با نظر به دلایل و استدلال های برآمده از آیات و روایات، در وحی مستقیم، ابتدا و انتهای فرآیند انتقال وحی به قلب پیامبر، توسط روح انجام می پذیرد(وحیا) و در تکلم خدا با بشر با واسطه گری رسول، روح ابتدائا محتوا را از پروردگار دریافت نموده و جبرئیل از روح(یرسل رسولا) و جبرئیل بر قلب پیامبر اکرم (ص) انتقال می دهد؛ البته ممکن است در فرآیند انتقال وحی از روح به جبرئیل واسطه های دیگری نیز وجود داشته باشد.