تمایزشناسی بنیادین علامه جعفری و یاسپرس در رویکرد به موقعیت مرزی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
موقعیت مرزی انگاره ای است که اندیشه و تأمّل درباره آن، در میان فیلسوفانی که دغدغه انسان و ماهیت انسان را دارند، به شکل جدی مطرح است؛ اگرچه اصل آن نه برای فیلسوفان بلکه برای همگان جالب و پرجاذبه است. در میان فیلسوفان غرب، متفکران اگزیستانسیالیسم در آرا و اندیشه هایشان دغدغه وجود اصیل و واقعی انسان را بیشتر نمایان ساختند. به باور اینان فردیت آدمی و احوالات او، بیش از همه حاصل احوال انضمامی و گزارش ها و دریافت های حضوری انسان است. چنان که توجه یاسپرس به موقعیت های مرزی با شرایط بیماری و خانوادگی که خود گزارش می دهد، تناسب دارد. از این رو یاسپرس نخستین بار برای دستیابی به خود واقعی موقعیت های مرزی را مفهوم سازی کرد. چرا که انسان با قرار گرفتن در یک موقعیت تشویش در می یابد شناختی که از خویش داشته، چندان قابل اطمینان نیست. نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده های جمع آوری شده نشان می دهد که این امر از منظر اندیشه اسلامی مبتنی بر خوانش علامه جعفری قابل قبول نیست. پرسش اصلی تحقیق آن است که آیا دستیابی به خود حقیقی و عالی انسان، آن گونه که یاسپرس بدان باور دارد، لزوماً در گرو قرار گرفتن چنین موقعیت هایی است؟ شناخت دقیق و ارزیابی منصفانه از حدود مرزی در اندیشه یاسپرس درگرو شناخت ماهیت و مولفه های آن است. این پژوهه با روش توصیفی - تبیینی و به تحلیل و ارزیابی این دیدگاه از نظرگاه علامه جعفری می پردازد.The fundamental differentiation of Allameh Jafari and Jaspers in the approach to the boundary situation
The borderline position is an idea that is seriously discussed among philosophers who are concerned about human beings and human nature; Although its principle is interesting and attractive not for philosophers but for everyone. Among Western philosophers, existentialist thinkers showed the concern of the original and real existence of man in their opinions and thoughts. According to them, the individuality of a person and his conditions are the result of concrete conditions and the reports and perceptions of a person.As Jaspers attention to borderline situations is proportional to the illness and family conditions that he reports. Therefore, for the first time, Jaspers conceptualized borderline situations in order to reach his true self. Because when a person is in a situation of anxiety, he realizes that his knowledge of himself is not very reliable.The results of the analysis and combination of the collected data show that this is not acceptable from the perspective of Islamic thought based on the reading of Allameh Jafari. The main question of the research is whether the achievement of the true and supreme human self, as Jaspers believes, is necessarily dependent on such situations? Accurate recognition and fair evaluation of border limits in Jaspers's thought depends on knowing its nature and components. This study analyzes and evaluates this view from Allameh Jafari's point of view with a descriptive-explanatory method.