آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۶

چکیده

هویت معنوی و اخلاق حسینی مبتنی بر معرفت، محبت، معبودیت، شریعت، حب الله، عبدالله و عندالله است. این هویت شاخصه اساسی قیام و فرهنگ حسینی است. این مقاله با هدف تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی از منظر فرهنگ حسینی نوشته شده است. پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی از نوع استقرایی با گزینش هشت متن درسی انجام شده است. واحد تحلیل همه صفحات کتاب ها شامل نثر، نظم، تصویر، فعالیت و تکلیف درسی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که شاخص های ایثار و فداکاری، ظلم و استکبار ستیزی، صبر و تحمل گرایی، شجاعت و وفاداری بیشترین توجه و محتوای کتاب هدیه های آسمان پایه سوم با دو درس مستقل به نام های «روز دهم» که به واقعه عاشورا و «بانوی قهرمان» که به رشادت های حضرت زینب(س) می پردازند، از بیشترین تأکید و مناسب ترین ظرفیت های هویتی برخوردارند.

Spiritual and Cultural Parameters of the Husayni Culture in Iranian School Textbooks

Some parameters of the Husayni culture include cognizance, devotion to Allah, being a humble servant of Allah, and so forth. They are observable in Imam al-Husayn's movement and culture. The present paper is devoted to figuring out how these cultural traits are represented in Iranian primary school textbooks. It has been found out that such parameters as sacrifice, combating state-directed arrogance, forbearance, and martyrdom have received the due attention in the textbooks under study. Other lessons that one may bear in mind include Hz. Zaynab's forbearance and electrifying hrangues. 

تبلیغات