چکیده

وحی در اسلام جایگاه ویژه ای دارد و بالاترین سطح آن، وحی تشریعی است که تنها شامل پیامبران می شود. اما وحی در سطحی پایین تر به معنای الهام های مبارکی است که خداوند در دل آماده برخی انسان ها و بندگان شایسته خود قرار می دهد. بدون شک، با نزول وحی از نوع اول، چشمه های معرفت و حقایق به سرعت به انبیای الهی منتقل می شود. حال این پرسش مطرح می شود: آیا ذکر وحی در آیه «اِذْ أَوْحَینَا إِلی أُمِّک مَا یوحَی» (طه: 38) می تواند نشان دهنده این باشد که یک بانوی صالحه نیز می تواند از طریق وحی غیرتشریعی (با وساطت ملائکه یا به شیوه ای دیگر) با خدا ارتباط برقرار کند؟ پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی، دیدگاه فریقین را در خصوص نوع وحی به یک بانو بررسی کرده و به این نتایج دست یافته است: زن بودن نباید دلیلی برای کاهش ارزش وحی به بانوان صالحه ای مانند مادر موسیG باشد و نباید آن را در مرتبه پایینی از وحی همانند وحی به یک حیوان (مانند زنبور عسل) تنزل داد، چنان که برخی با تعصبات کلامی معتزله چنین کرده اند. با تأمل دقیق در مفاد آیات قرآن و روایات مرتبط، می توان دریافت که واژه «وحی» به معنای الهام، اعم از القاء در قلب یا سخن گفتن ملائکه با افراد خاص، منحصر به انبیاء نیست؛ بلکه هر بنده ای که دل پاکی داشته باشد می تواند از این طریق با خدا ارتباط پیدا کند. تنها وحی به معنای اصطلاحی (یعنی وحی تشریعی) است که مختص پیامبران است.

INVESIGATING THE TYPE OF REVELATION TO THE MOTHER OF PROPHET MOSES (PBUH) FROM THE PERSPECTIVE OF THE SHIA AND SUNNI SECTS

Revelation holds a significant position in Islam, with the highest level being legislative revelation, which is exclusive to the Prophets. However, revelation at a lower level refers to blessed inspirations that God places in the hearts of some people and His righteous servants. Without a doubt, with the descent of the first type of revelation, fountains of knowledge and truths swiftly flow to the Prophets. Now, the question arises: Does the mention of revelation in the verse " When We inspired to your mother what We inspired, " (Taha: 38) indicate that a righteous woman can also communicate with God through non-legislative revelation (either mediated by angels or in some other manner)? This study, using a descriptive-analytical method, examines the view of both Sunni and Shia scholars regarding the type of revelation given to a woman and concludes that a woman’s gender should not diminish the value of the revelation to righteous women such as the mother of Moses (PBUH). Nor should it be lowered to a rank below the revelation given to an animal (like the bee), as some with Mu’tazilite theological biases have done. Careful reflection on the content of Quranic verses and related narrations shows that the term "revelation," meaning inspiration—whether placed in the heart or spoken by angels to specific individuals—is not exclusive to the Prophets. Only legislative revelation, in its technical sense, is exclusive to the Prophets. 

تبلیغات