Normative Study and Psychometric Properties of the Digital Quotient Test in Children and Adolescents Aged 8-18 in the Iranian Community
آرشیو
چکیده
Objective: Digital Quotient (DQ) refers to a comprehensive set of digital competencies derived from universal ethical values that aim to enhance human interaction with, control, and create technology. The present study aimed to establish norms and examine the psychometric properties of the Digital Quotient Test in children and adolescents aged 8-18 in the Iranian community.Methods: This study's statistical population included students of the First and Second Elementary Schools and the First and Second Secondary Schools of Tehran in the academic year 2020-2021. A total of 521 students (277 girls and 244 boys) were examined using a convenience sampling method. To analyze the data obtained from the test, inferential statistics to determine construct validity, Pearson correlation matrix, and test-retest reliability using SPSS software version 26.Results: The results indicated that the construct validity of the Digital Quotient Test, using the internal consistency between its eight domains and the total score as evidence for this validity, was found to be appropriate (P < 0.05). Using the test-retest method with a coefficient of 0.872, the test reliability was estimated to be appropriate (P < 0.01).Conclusion: The Digital Quotient Test has appropriate validity and reliability in children and adolescents aged 8-18 years in Iranian community.هنجاریابی و تعیین ویژگی های روانسنجی آزمون هوش دیجیتال در کودکان و نوجوانان 18-8 سال در جامعه ایرانی.
هدف: هوش دیجیتالی به مجموعه جامعی از شایستگی های دیجیتالی برآمده از ارزش های اخلاقی همگانی به منظور ارتقاء انسان در استفاده، کنترل و خلق فناوری اطلاق می شود. هدف از پژوهش حاضر هنجاریابی و بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون هوش دیجیتالی در کودکان و نوجوانان 18-8 سال در جامعه ایرانی بود. روش: جامعه آماری در این پژوهش، دانش آموزان مقطع ابتدایی اول، ابتدایی دوم، متوسطه اول و متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بود. با استفاده از روش خوشه ای چندمرحله ای تعداد 521 دانش آموز(277 دختر و 244 پسر) مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، آزمون هوش دیجیتالی انجمن بین المللی هوش دیجیتالی (2018) بود. آزمون دارای 53 سوال(به غیر از سولات مربوط به اطلاعات جمعیت-شناختی) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده توسط آزمون، از شاخص ها و روش های آمار توصیفی برای بدست آوردن فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و سپس از آمار استنباطی برای بدست آوردن روایی سازه، ماتریس همبستگی پیرسون و اعتبار بازآزمایی استفاده شد.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد روایی سازه آزمون هوش دیجیتالی با استفاده از ارتباط درونی بین حوزه های هشت گانه این آزمون با یکدیگر و نمره کل آن به عنوان شاهدی برای این روایی، مطلوب نشان داده شد. اعتبار آزمون با استفاده از روش بازآزمایی با ضریب مطلوب براورد شد.نتیجه گیری: در عصر دیجیتال نیاز به آمادگی، مهارت مندی و حرکت به سمت ارتقاء شایستگی های دیجیتالی وجود دارد.