Effectiveness of Cognitive Behaviour Therapy in Reducing Bullying Behaviours of Adolescents in Taraba State, Nigeria
آرشیو
چکیده
Objective: This study examined the effectiveness of cognitive behaviour therapy (CBT) in reducing bullying behaviours among adolescents in Taraba State, Nigeria.Methods: This study adopted a quasi-experimental design. The population of this study was 3,222 SS1 students of the 2022/2023 Academic Session and a sample of 24 adolescents were drawn as subjects of the study using purposive sampling. The researchers used a questionnaire titled Adolescents’ Behavioural Problem Questionnaire (ABPQ) for data collection. The data collected were analyzed using paired samples and independent samples t-test to analyze the hypotheses.Results: The findings revealed that CBT was effective in reducing bullying behaviours among adolescents. The findings also revealed that there was gender difference in the effectiveness of CBT in reducing bullying behaviours among adolescents.Conclusion: The researchers concluded that CBT is effective in ameliorating bullying behaviours among adolescent students.اثربخشی رفتار درمانی شناختی در کاهش رفتارهای قلدری در بین نوجوانان ایالت تارابا، نیجریه
هدف: این مطالعه اثربخشی درمان شناختی رفتاری (CBT) را در کاهش رفتارهای قلدری در بین نوجوانان در ایالت تارابا، نیجریه بررسی کرد.روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بود. جامعه این پژوهش 3222 نفر از دانش آموزان SS1 دوره تحصیلی 2022/2023 و نمونه ای متشکل از 24 نوجوان به عنوان آزمودنی های پژوهش با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. محققان از پرسشنامه ای با عنوان پرسشنامه مشکل رفتاری نوجوانان (ABPQ) با شاخص پایایی 0.81 برای جمع آوری داده ها استفاده کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون t زوجی برای آزمون فرضیه 1 و آزمون t نمونه های مستقل برای تجزیه و تحلیل فرضیه 2 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تمامی فرضیه ها در سطح معنی داری 0/05 مورد آزمون قرار گرفتند.نتایج: یافته ها نشان داد که CBT در کاهش رفتارهای قلدری نوجوانان مؤثر است. یافته ها همچنین نشان داد که تفاوت جنسیتی در اثربخشی CBT در کاهش رفتارهای قلدری در بین نوجوانان وجود دارد.نتیجه گیری: پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که CBT مداخله مؤثری در بهبود رفتارهای قلدری دانش آموزان نوجوان است.