چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین صفات شخصیت تاریک با احساس تنهایی دانش اموزان انجام یافته است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است روش تحقیق پژوهش توصیفی – همبستگی از نوع علی می باشد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش ناحیه دو شهر اردبیل می باشد که در سال تحصیلی 1403-1402 در این شهر مشغول به تحصیل می باشند که تعداد آنها در این پژوهش 5876 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش از نوع نمونه گیری هدفمند می باشد که به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب می شوند. با توجه به حجم جامعه اماری شناسایی شده و بر اساس فرمول کوکران تعداد حجم نمونه آماری برابر 359 نفر تعیین گردیده بود. جهت گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه مثلث تاریک شخصیت (جانسون و وبستر ؛2018) ، پرسشنامه احساس تنهایی توسط دهشیری و همکاران (1387) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده جهت بررسی فرضیات از معادلات ساختاری و برای تجزیه و تحلیل داده از نرم افزار pls استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد بین صفات شخصیت تاریک با احساس تنهایی دانش آموزان رابطه وجود دارد

Investigating the relationship between dark personality traits and feelings of loneliness among secondary school students in Ardabil city, academic year 1402-1403

This research was conducted with the aim of investigating the relationship between dark personality traits and students' feelings of loneliness. This research is an applied research in terms of its purpose, and the research method is a descriptive-correlation research of a causal type. The population studied in this research is all the secondary school students of the second period of education in two districts of Ardabil city, who are studying in this city in the academic year of 1402-1403, and their number in this research is 5876. The sampling method in this research is purposeful sampling that is randomly selected in a cluster. According to the size of the identified statistical population and based on Cochran's formula, the statistical sample size was determined to be 359 people. In order to collect information, two questionnaires of the dark triangle of personality (Johnson and Webster; 2018) and the loneliness questionnaire by Deshiri et al. (2017) were used. In order to analyze the collected data, structural equations were used to check the hypotheses and pls software was used for data analysis. The results of this research showed that there is a relationship between dark personality traits and students' feelings of loneliness

تبلیغات