چکیده

از جمله نیازهای روانشناختی دانش آموزان که بر عملکرد فردی و تحصیلی آنان موثر است، مسئولیت پذیری و اجتماعی شدن می باشد. مسئولیت پذیری اجتماعی به دانش آموزان کمک می کند تا هویت خود را به عنوان عضوی از جامعه تثبیت کنند. به عبارت دیگر، پرورش مسئولیت پذیری اجتماعی در دانش آموزان به رشد مهارت های اجتماعی آن ها مربوط می شود و به آن ها اجازه می دهد تا به عنوان یک شهروند عضوی فعال و مسئول باشند. این پژوهش به روش توصیفی و از نوع کتابخانه ای و با هدف بررسی تأثیر تربیت شهروندی در ارتقا مسئولیت پذیری اجتماعی در دانش آموزان انجام شده است. یافته ها نشان می دهد آموزه های تربیت شهروندی به گونه ای است که دانش آموز را درگیر مشارکت همه جانبه با اجتماع و محیط پیرامون خود می کند؛ همچنین تصمیم گیری و قضاوت عادلانه در روابط اجتماعی را آموزش داده و احترام متقابل را در هویت های قومی، زبانی، نژادی، فرهنگی و جنسیتی را برای فرد بوجود می آورد. این مولفه آموزشی با مشوق هایی چون احساس برادری، همنوعی، تعهد و مسئولیت پذیری همراه است.

The effect of citizenship education in promoting social responsibility Students

Among the psychological needs of students that affect their personal and academic performance are responsibility and socialization. Social responsibility helps students to establish their identity as members of society. In other words, fostering social responsibility in students is related to the development of their social skills and allows them to be active and responsible citizens. This research was carried out in a descriptive and library-type way with the aim of investigating the effect of citizenship education in promoting social responsibility in students.The findings show that the teachings of citizenship education are such that the student is involved in all-round participation with the community and the surrounding environment; It also teaches fair decision-making and judgment in social relations and creates mutual respect in ethnic, linguistic, racial, cultural and gender identities for the individual. This educational component is associated with incentives such as a sense of brotherhood, homogeneity, commitment and responsibility

تبلیغات