چکیده

دنیای امروز دنیای سازمانهاست و نیروی انسانی به عنوان با ارزش ترین منبع سازمانی، متولیان آن محسوب می شوند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه رهبری امنیت مدار با عملکرد شغلی معلمان متوسطه دوم شهر بروجرد با میانجیگری اعتماد سازمانی می باشد. تحقیق حاضر براساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان و مدیران مدارس متوسطه دوم شهر بروجرد به تعداد 700 معلم و 50 مدیر میباشد. در این پژوهش براساس جدول مورگان و کرجسی تعداد 248 معلم و 44 مدیر به عنوان نمونه انتخاب شد. در مرحله اول از روش نمونهگیری احتمالی خوشهای برای انتخاب مدیران مدارس و در مرحله دوم از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای برای انتخاب معلمان استفاده شد. در این تحقیق از سه ابزار اندازه گیری، پرسشنامه رهبری امنیت مدار کومب (2011)، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1997) و پرسشنامه اعتماد سازمانی مک نایت و چروانی (2002) استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین رهبری امنیت مدار و ابعاد آن با اعتماد سازمانی و عملکرد شغلی معلمان متوسطه دوم شهر بروجرد رابطه معنادار وجود دارد. نقش میانجی اعتماد سازمانی در بین رهبری امنیت مدار و عملکرد شغلی معلمان متوسطه دوم شهر کوهدشت رابطه ای وجود نداشت.

The serch relationship between Secure-Base Leadership and job performance of secondary school teachers in borojerd city with the mediation of organizational trust

The purpose of this research is to investigate the relationship between security-oriented leadership and the job performance of secondary school teachers in Borujerd city with the mediation of organizational trust. The current research is based on the purpose of applied research and based on the nature and method of descriptive-correlation research. The statistical population of this research includes all the teachers and principals of second secondary schools in Borujerd city, with the number of 700 teachers and 50 principals. In this research, 248 teachers and 44 administrators were selected as samples based on Morgan and Karjesi's table. Also, in the present research, in the first stage, the cluster probability sampling method was used to select school principals, and in the second stage, the simple random sampling method was used to select teachers. In this research, three measurement tools were used, Coombe's Security Leadership Questionnaire (2011), Patterson's Job Performance Questionnaire (1997) and McKnight and Chervani's Organizational Trust Questionnaire (2002). The reliability coefficient of all three questionnaires was calculated and confirmed using Cronbach's alpha coefficient. Descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. At the level of descriptive statistics, mean, frequency percentage and standard deviation were used, and at the level of inferential statistics, according to the normality of data distribution, structural equation analysis and linear regression were used. The results showed that there is a significant relationship between security-oriented leadership and its dimensions (psychological

تبلیغات