چکیده

هدف این پژوهش، واکاوی رابطه رهبری تحول گرا با آوای سازمانی و سکوت سازمانی در مدارس مقطع متوسطه دوم شهرستان کوهدشت می باشد. این پژوهش، از حیث هدف کاربردی و از نظر روش گردآوردی داده ها از نوع توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان کوهدشت است که بر اساس آمار نامه اداره اموزش و پرورش استان لرستان ،تعداد معلمان متوسطه دوم شهرستان کوهدشت در سال تحصیلی 402-1401 برابر با 500 نفر شامل 297 معلم مرد و 203 معلم زن می باشد. برای تعیین حجم نمونه از جدول «کرجسی و مورگان» استفاده شد. با توجه به حجم جامعه آماری در این تحقیق، تعداد 217 معلم به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. در تحقیق حاضر، برای انتخاب معلمان از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین رهبری تحول گرا و آوای سازمانی رابطه مستقیم و معنادار(494/0=r) وجود دارد. همچنین بین رهبری تحول گرا و سکوت سازمانی رابطه معکوس و معنادار (31/-=r) وجود دارد بعلاوه نتایج نشان داد که بین ابعاد رهبری تحول گرا (نفوذ آرمانی، ترغیب ذهنی، انگیزش الهام بخش، ملاحظات فردی) و آوای سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد. بیشترین تاثیر مربوط به نفوذ آرمانی با ضریب استاندارد شده 483/0 و کمترین تاثیر مربوط به ترغیب ذهنی با ضریب استاندارد شده 106/0 می باشد. درنهایت نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بین ابعاد رهبری تحول گرا و سکوت سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. بیشترین تاثیر مربوط به نفوذ آرمانی با ضریب استاندارد شده 159/0- و کمترین تاثیر مربوط به انگیزش الهام بخش با ضریب استاندارد شده 120/0- می باشد. نتایج این تحقیق بیان کننده آن است که اگر اداره آموزش و پرورش شهرستان کوهدشت می خواهد آوای سازمانی و سکوت سازمانی در مدارس مقطع متوسطه دوم را بهبود بخشد باید به رهبری تحول گرا اهمیت دهد

Analyzing the relationship between transactional leadership and organizational voice and organizational silence in secondary schools of Kohdasht city

he purpose of this research is to analyze the relationship between transformational leadership and organizational voice and organizational silence in secondary schools of Kohdasht city. This research is practical in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of data collection method. The statistical population of this research is all secondary school teachers of Kohdasht city, based on the statistics of the Department of Education and Training of Lorestan province, the number of secondary school teachers in Kohdasht city in the academic year of 1401-402 is equal to 500 people, including 297 male teachers and 203 female teachers. "Karjesi and Morgan" table was used to determine the sample size. In this research, the relative stratified sampling method was used to select teachers. In this research, three measurement tools were used, Bass and Auliou (1997) Transformational Leadership Questionnaire, Hames Organizational Voice Questionnaire (2012) and Religion Organizational Silence Questionnaire (2003). The reliability coefficient of all three questionnaires was calculated and confirmed using Cronbach's alpha coefficient. Descriptive statistics and inferential statistics were used to analyze the data. The results showed that there is a direct and significant relationship between transformational leadership and organizational voice (r=0.494). Also, there is an inverse and significant relationship between transformational leadership and organizational silence (r=-31). In addition, the results showed that there is a significant relationship between the dimensions of transformational leadership (ideal influence, mental persuasion, inspirational motivation, individual considerations) and organizational voice. The highest effect is related to the ideal influence.with a standardized coefficient of 0.483 and the lowest effect is related to mental persuasion with a standardized coefficient of 0.106. Finally, the results of the research indicated that there is a significant relationship between the dimensions of transformational leadership and organizational silence. The highest impact is related to ideal influence with a standardized coefficient of -0.159 and

تبلیغات