آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

زمینه و هدف: اسباب مجمل و روش های تعیین جبران خسارت یکی از موضوعات محل اختلاف است. هدف مقاله حاضر  بررسی مسئولیت مدنی اسباب مجمل در فقه و حقوق ایران و بیان راهکارهای برون رفت از آن است.مواد و روش ها: مقاله حاضر نظری و توصیفی- تحلیلی است. مواد و داده ها نیز کیفی است و از فیش برداری در گردآوری مطالب و داده ها استفاده شده است.ملاحظات اخلاقی: در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.یافته ها: زمانی که سبب، مجمل است در خصوص اینکه مسئولیت وجود دارد و ضرر حادثه باید جبران شود هیچ شک و اختلافی نیست؛ اما موضوع اختلاف در خصوص نحوه جبران خسارت حادث می شود. راهکار تخییر قاضی در الزام هر یک از اطراف اسباب مجمل به جبران خسارت هرچند با اعتقادات شرعی سازگار است؛ اما از این جهت که موجب تشتت آرا و بی نظمی و هرج ومرج می شود راهکار مناسب و ایدئالی نمی باشد. قاعده قرعه هم چندان عادلانه نیست. همین دیدگاه باعث گردید که قانون گذار در قانون مجازات اسلامی 1392 ضابطه قرعه را حذف کرد.نتیجه: در خصوص راهکار پرداخت خسارت از بیت المال با توجه به اینکه قانون گذار در مواردی در مواد متعدد به این راهکار اشاره نموده است؛ اما به نظر می رسد راهکاری که با لحاظ نمودن عقل و انصاف و عدالت با  اصول و قواعد حقوقی سازگارتر است در میان راهکارهای مطرح شده تقسیم مسئولیت به صورت مساوی در بین تمام اسباب مجمل است و پرداخت خسارت از جانب همه اسباب مجمل است.

Examining the Civil Responsibility of the Mojmal Objects in Iranian Jurisprudence and Law and Explaining the Ways out of It

Background and Aims: General means and methods of determining compensation is one of the controversial issues. The purpose of this article is to examine the civil liability of the objects of Mojmal in Iran's jurisprudence and law and to explain the ways out of it.Materials and Methods: This article is theoretical, descriptive and analytical. Materials and data are also qualitative and data collection was used in collecting materials and data.Ethical Considerations: In this article, the originality of the texts, honesty and trustworthiness are respected.Findings: When the cause is general, there is no doubt or dispute regarding the fact that there is responsibility and the damage of the accident must be compensated. But there is a dispute regarding the compensation method. The solution of the judge's discretion in requiring each of the surrounding assets to compensate for damages, although it is compatible with Shari'a beliefs, but it is not a suitable and ideal solution as it causes confusion and disorder and chaos. The lottery rule is not very fair. This point of view caused the legislator to remove the lottery rule in the 1392 Islamic Penal Code.Conclusion: Regarding the solution of paying damages from Baitul Mal, considering that the legislator has mentioned this solution in many cases, but it seems that the solution that is more compatible with legal principles and rules by considering reason, fairness and justice is among the proposed solutions. Sharing the responsibility equally among all means of luxury and paying damages on behalf of all means of luxury.

تبلیغات