آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

یکی از پیچیده ترین مباحث فقهی و حقوقی، بحث نشوز زوجه است. عدم تمکین زوجه از روی عصیان، به زوج حق می دهد  که تعهدش به پرداخت نفقه ساقط شود، حق قسم زوجه از بین برود، دعوای الزام به تمکین را طرح و در نهایت زوجه را طلاق دهد. سالیان دراز است که محاکم حکم الزام به تمکین صادر می کنند، ولی نمی توانند آن را مانند سایر احکام اجرا کنند. چگونه امکان دارد اجرائیه دادگاه، زنی را به زور به اطاعت جسمی و روحی از شوهرش مجبور کند؟! پس، به ناچار دعوای تمکین بی اثر می ماند و تنها  ضمانت اجرای مدنی نشوز زوجه، محرومیت از نفقه، سقوط حق قسم و طلاق است. سؤال این نوشتار این است که آیا این ظرفیت در حقوق ایران وجود دارد که در قبال زوجه ای که از وظایف زوجیت استنکاف می کند، علاوه بر واکنش های مدنی، متوسّل به واکنش های کیفری شد یا خیر؟ فرضیه ای که به اثبات می رسد این است که علی رغم تردید در کارایی ضمانت اجراهای کیفری در کانون خانواده، جرم انگاری استنکاف زوجه از وظایف زوجیت، به دلیل مغایرت چنین استنکافی با مصالح متعالی شریعت و آثار منفی اجتماعی آن، ضروری است؛ البته در این ارتباط مجازات در صورتی ممکن خواهد بود که نشوز زوجه در دادگاه به اثبات برسد؛ روش تحقیق اسنادی و کتابخانه ای است.

The Possibility of Taʿzīr (Discretionary Penalty) for a Wife Who Refuses to Fulfil Her Marital Duties

   The issue of refusal of a woman to fulfill her marital duties (Arabic: نُشوز) is one of the most complex jurisprudential and legal issues. The wife’s disobedience due to refusal to obey gives the husband the right to terminate his obligation to pay alimony and the wife’s right to swear an oath is terminated and the injunction of lawsuit of the action for restitution of conjugal rights is arisen, and finally the husband can divorce the wife. For many years, the courts have issued the injunction of the action for restitution of conjugal rights, but they cannot enforce it like other rulings. How is it possible that the execution of the court can force a woman to obey her husband physically and mentally?! Our question in this article is whether there is a potential in Iranian law to resort to criminal reactions in addition to civil reactions against a wife who refuses to perform conjugal obligations. The hypothesis that we prove is that despite the doubts about the effectiveness of the criminal sanctity in the family center, it is necessary to criminalize the wife’s refusal to perform conjugal obligations, because such refusal is contrary to the transcendent interests of the Sharīʿah and its negative social effects. Indisputably, in this regard, the punishment will be possible if the wife’s disobedience is proven in court. The research method is documentary and library-based.

تبلیغات