حقوق کودکان دارای معلولیت در مخاصمات مسلحانه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
جدایی از خانواده، محرومیت از تحصیل، دسترسی نداشتن به تغذیه، بهداشت، درمان و امداد بشردوستانه نمونه هایی از مخاطرات و آسیب های پیش روی کودکی معلول به هنگام مخاصمه مسلحانه است. وضعیت حقوقی کودکان دارای معلولیت که با توجه به شرایط خاص خود از آسیب پذیرترین اقلیت ها به هنگام مخاصمات مسلحانه شمرده می شوند، در سال های اخیر از مهم ترین موضوعات در حقوق بین الملل محسوب می شود. پژوهش حاضر در پی پاسخ پرسشی مبنی بر چیستی حقوق این کودکان در مخاصمات مسلحانه و چگونگی تضمین آن در اقدامات جامعه جهانی است. فرض ما بر این است که تضمین حقوق این کودکان در مخاصمات مسلحانه با استناد بر اسناد حقوق بشری و بشردوستانه مرتبط در این زمینه و اقدامات عملی صورت گرفته از سوی جامعه جهانی در مسیری حرکت می کند که آنها را در حمایت های کلی بشردوستانه، برابر با سایرین و در بهره مندی از امداد بشردوستانه در اولویت قرار دهد.The Protection of the Rights of Children with Disabilities in Armed Conflict
Separation from the family, deprivation from education, lack of access to nutrition, health, treatment, and humanitarian aid are examples of the dangers to disabled children during an armed conflict. The legal status of children with disabilities - who are considered to be the most vulnerable minorities during armed conflict due to their special circumstances – is an important issue in international humanitarian law in recent years. The present study seeks to answer the question: what are the rights of these children in armed conflict and how to ensure them? Our assumption is that by relying on relevant human-rights and humanitarian instruments in this area and the practical actions taken by the international community, the rights of these children is moving in a direction that puts them on an equal footing with others in terms of general humanitarian protection and prioritizes them in benefiting from the humanitarian aids.