ارتقای فرم های ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای ساختمان ها (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تعیین میزان آسیب پذیری ساختمان ها، با استفاده از شناخت نقاط ضعف سازه و مصالح مصرفی با هدف اولویت بندی پروژه های مقاوم سازی حائز اهمیت بسیاری است و در صورتی که این ارزیابی با دقت و ظرافت خاصی صورت نپذیرد، خسارات مالی زیادی را برجا خواهد گذاشت. بررسی ها به وضوح نشان می دهند که برخی از معیارهای تاثیرگذار در تصمیم گیری در راستای اولویت بندی ساختمان ها در ایران نامناسب هستند. با توجه به اهمیت این موضوع در مقاله حاضر سعی شده است با شناسایی نقاط ضعف فرم های ارزیابی آسیب پذیری لرزه ای ساختمان های موجود در ایران به خصوص فرم های ارزیابی آسیب پذیری ساختمان های مدارس، معیارهای موثرتری در تصمیم گیری در راستای اولویت بندی مدارس شناسایی شوند. بدین منظور با بررسی دستورالعمل های ارزیابی آسیب پذیری ساختمان های موجود و سایر منابع مرتبط و همچنین نظرسنجی از اساتید و مهندسین سازه ای مجرب، معیارهای موثرتری به منظور ارزیابی آسیب پذیری ساختمان های مدارس، شناسایی و وزن دهی شدند. به منظور بررسی دقت معیارهای وزن دهی شده بیش از ۱۰۰ مدرسه مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که فرم های طراحی شده نواقص کارشناسی شده فرم های مدارس موجود را برطرف نموده است.Promoting Seismic Vulnerability Assessment Checklist in Buildings
It is critical to determine a building's vulnerability by understanding structural weaknesses and consumable materials to prioritize retrofit projects. If these assessments are not done well; there can be great financial damage. Surveys have shown that some of the criteria used to make decisions about building priorities in Iran are ineffective. Given the importance of this issue, the present study aimed to identify the weaknesses of seismic vulnerability assessment checklists in existing buildings across Iran, especially the seismic assessment checklists of school buildings, to provide more effective criteria for prioritizing school projects. To this aim, a review of existing building vulnerability assessment guidelines and resources, as well as a survey of professors and experienced structural engineers, led to the presentation of more effective criteria for assessing the vulnerability of school buildings. These criteria were evaluated. Over 100 schools were evaluated to determine the accuracy of the scored criteria. The results concluded that the designed checklists eliminated the shortcomings of existing school checklists