ادراک گردشگران از تجربه گردشگری هوشمند در مقاصد شهری (مطالعه موردی: کلان شهر تبریز) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: با توسعه پایدار فناوری و نوآوری در سبک های سفر مردم، فناوری های گردشگری هوشمند به طور گسترده در زمینه های مختلف گردشگری مورداستفاده قرار می گیرد. فناوری های هوشمند به خصوص نرم افزارهای مرتبط با گردشگری تجربه سفر سنتی را تغییر و درعین حال رقابت مقاصد را نیز افزایش داده است. هدف این مطالعه شناسایی ابعاد تجربه گردشگران از گردشگری هوشمند در شهر تبریز است.داده و روش: در این مطالعه از رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا و به منظور گردآوری داده های موردنیاز، ضمن مطالعه منابع کتابخانه ای، از روش میدانی با تکنیک مصاحبه های عمیق جهت شناسایی شاخص های فناورانه، خدمات، روانشناسی و حوزه های نوین استفاده شد. ذی نفعان کلیدی تجربه گردشگری هوشمند با روش نمونه برداری گلوله برفی انتخاب شدند که بعد از مصاحبه با 18 نفر از آنان، اشباع نظری به دست آمد. در ادامه از نرم افزار مکس کیودا برای تحلیل محتوا استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که 32 شاخص در قالب 8 مقوله فرعی شامل خدمات شخصی سازی شده (5 شاخص)، دسترسی (3 شاخص)، آگاهی (4 شاخص)، تعامل (3 شاخص)، امنیت و حریم خصوصی (4 شاخص)، تحولات فناوری (6 شاخص)، هم آفرینی (3 شاخص) و جنبه های روان شناختی (4 شاخص)، ابعاد تجربه گردشگری هوشمند را تشکیل می دهند. نتایج این مطالعه تایید کرد که گردشگران در هنگام استفاده از فناوری های هوشمند، تجربه غنی تری را به دست می آورند که می تواند بر رضایت کلی آنان از سفر و تمایلات رفتاری آن ها در آینده تاثیر بگذارد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه، اطلاعات و پیشنهادهای ارزشمندی را برای مدیریت مقاصد گردشگری شهری که نگران توسعه گردشگری هوشمند شهر خود هستند، فراهم نموده است. همچنین، با ارائه جزئیات تجربه گردشگران، به مدیران و صاحبان کسب و کارهای حوزه گردشگری دیدگاهی روشن درباره آنچه که باید مورد توجه قرار دهند، ارائه داده است.Tourists' perception of smart tourism experience in tourism destinations
Introduction: With the sustainable development of technology and innovation in people's travel styles, smart tourism(ST) technologies are widely used in various fields of tourism. Smart technologies, especially applications related to tourism, have changed the traditional travel experience and increased the competition of destinations. The purpose of this study is to identify the dimensions of tourists' experience of ST in Tabriz city.Data and Method: In this study, a qualitative approach with a content analysis method was used. for collecting the data, while studying library resources, a field-method with an in-depth-interview technique was used to identify indicators in technological dimensions, services, psychology and new areas. The key beneficiaries of ST experience were selected by the snowball sampling method, and theoretical saturation was obtained after interviewing 18 of them. Next, MaxQuda software was used for content analysis. Results: The findings of the research indicate that 32 indicators in the form of 8 subcategories include personalized services (5-indicators), access (3-indicators), awareness (4-indicators), interaction (3-indicators), security and privacy private (4-indicators), technological developments (6-indicators), co-creation (3-indicators) and psychological aspects (4-indicators), form the experience dimentions of ST. This results confirmed that tourists get a richer experience when using smart technologies, which can affect their overall satisfaction with their trip and their behavioral tendencies in the future.Conclusion: The results have provided valuable information and suggestions for the management of urban tourism destinations that are concerned about the development of ST in their city which can provides a clear view of what they should pay attention to.