نظام آوایی/ واجی گویش تاتی شال
آرشیو
چکیده
تات از زبان های ایرانی شاخه شمال غربی و بازمانده یکی از گونه های ماد است. زبان تاتی دارای گونه های مختلفی است که در این پژوهش گونه تاتی شال بررسی شده است. در این تحقیق سعی شده به دو پرسش ذیل پاسخ داده شود. نخست این که در نظام آوایی گویش تاتی شال کدام ویژگی نظام آوایی، پذیرفتنی تر و بازتاب دهنده واقعیتی است که در ذهن گویشوران گویش تاتی شال در جریان است و دوم این که اسم، صفت و فعل در گویش تاتی شال به چه نحوی خود را نشان می دهند. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است و داده ها به شیوه کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده اند. هدف از این پژوهش، بررسی تغییرات آواها و نیز نحوه به کار بردن اسم، صفت و فعل در گفتگوهای سخنگویان تاتی شال زبان است. پس از تحلیل داده ها مشخص شد که ویژگی های پذیرفتنی و بازتاب دهنده نظام آوایی تغییرات واجی، گوناگون و قابل توجه از جمله جایگزینی، جابجایی، درج، ابدال مصوت ها و صامت ها، حذف همخوان پایانی، هماهنگی واکه است و در پاسخ به پرسش دوم اسم ها با درج پایانی [ʔah]، صفت ها با درج پایانی [a ] و فعل ها با درج پایانی e]] خود را نشان می دهند.Phonological / Phonetic System of Tati Shal Dialect
Tat(Tati) is one of the Iranian languages of the northwestern branch and a survivor of one of the Mād varieties. The Tati language has different varieties, and in this research, the Tati Shal variety has been investigated. In this research, it was tried to answer the following two questions. First, which feature of the phonetic system of the Tati Shal dialect is more acceptable and reflective of the reality that is going on in the minds of Tati Shal dialect speakers, and secondly, how are nouns, adjectives, and verbs identified themselves in the Tati Shal dialect. The research method is descriptive- analytical, and the data were collected in a library and field method. The purpose of this research is to investigate the changes of sounds and also how to use nouns, adjectives, and verbs in the conversations of Tati shal language. After analyzing the data, it is clear that it changes the acceptable and reflective features of the phonetic system. It is phonetic, different and significant, including replacement, displacement, insertion, modification of vowels and consonants, removal of the final consonant, vowel harmony, and in response to the second question, insert names. The ending [ʔah], adjectives with the ending [a] and verbs with the ending [e] show themselves.