آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۰۵

چکیده

این پژوهش درباره تحلیل منطقی ادراکات اعتباری علامه طباطبایی و پلورالیسم معرفتی است که نسبت تعلّقی آنها را بررسی می کند. علامه طباطبایی در تحلیل کثرات معرفتی انسان، نظریه ادراکات اعتباری را ابداع نمود. این نظریه با دو دیدگاه متفاوت روبه روست. برخی با تفسیر نسبی انگارانه از نظریه معتقدند بین ادراکات اعتباری و پلورالیسم معرفتی، رابطه لزومی وجود دارد و می توان از طریق این نظریه، پلورالیسم معرفتی را نتیجه گرفت. سؤالی که مطرح می شود، این است که چه نسبتی میان این دو نظریه وجود دارد؟ فرض نگارنده این است که اولاً نسبیّت معرفتی در خود نظریه مورد قبول نیست، ثانیاً بر فرض نسبیت، پلورالیسم معرفتی قابل استنتاج نیست. نویسنده مقاله برای اثبات مدّعای خود، ابتدا شواهد فقدان نسبیت در نظریه را تبیین نمود و پس از بیان تفاوت های دو نظریه، با استفاده از تحلیل منطقی و روش کتابخانه ای، رابطه لزومی آنها را بررسی کرد. مقاله حاضر که به دنبال ارزیابی نسبت این دو نظریه بود، هر گونه فرایندی که بتواند پلورالیسم معرفتی را نتیجه دهد، به دست نیاورد. پیراستن ساحت فکری علامه طباطبایی از پلورالیسم شناختی و ردّ انتساب ادراکات اعتباری به نسبیت معرفتی، مهم ترین نتیجه یافته های پژوهش حاضر است.

Logical Analysis of Allameh Tabataba'i’s Itibari Perceptions with Epistemic Pluralism

This paper is about the logical analysis of Allameh Tabataba'i’s itibari perceptions and epistemic pluralism, which examines their relationship. Allameh Tabataba'i invented the theory of itibari perceptions in the analysis of human epistemic plurals. This theory faces two different views. Some believe that there is a necessary relationship between itibari perceptions and epistemic pluralism with a relativistic interpretation of the theory, and through this theory, epistemic pluralism can be concluded. The question that arises is what is the relationship between these two theories? The author's assumes that, firstly, epistemic relativity is not accepted in the theory itself, secondly, epistemic pluralism cannot be deduced from the assumption of relativity. To prove his claim, the author of the article first explained the evidence of the lack of relativity in the theory, and after stating the differences between the two theories, he checked their necessary relationship by using logical analysis and library method. This article, which sought to evaluate the relation of these two theories, did not find any process that could result in epistemic pluralism. Dressing Allameh Tabataba'i’s intellectual field from epistemic pluralism and rejecting the attribution of itibari perceptions to epistemological relativity is the most important result of the findings of the present research.

تبلیغات